Populära inlägg

måndag 17 december 2012

Familjen Kuligheters gran påklädning !/ Sagoalvan


Vi var och köpte oss en tjock kort och knubbig rödgran. Vi började med att ställa den i garaget en dag för att den skulle få tina lite. Pappa skopade i snö i en hink och ställde granen i hinken och sedan fick julgranen tina.

Då vi redan hämtat ner alla julsaker så ställde jag det som skulle upp i julgranen där granen skulle få plats, nämligen under trappan.
























Det är verkligen smart att sätta juleljusen på en kartong så de blir lätta att sätta upp i granen. Överst ser ni kartongen från de Khom Loy lyktor vi skickade upp på nyårsafton. De finns att köpa på Coolstuff som är en internet affär som har massa roliga saker, även för dig som är ute efter julklappar i sista minuten.

Man kan beställa där fram till 20 dec kl 15,00 över hela Sverige och få sitt paket före
julafton. Bor du i Stockholm kan du vänta ända till kl 15,00 den 21 december !






















För att det ska bli riktigt lyckat med julgranen är det bra att som vi ha en julgransmatta som är plastad under. En förlägningssladd vinda är också bra att ha till alla julljusen. Vi har ju hela TRE olika slingor.




















Pappa fick sätta stjärnan i toppen, med lite tejp och mycket glitter runt så blev det riktigt fint tycker jag. Då vi har katt har vi även förhindrat den leksugne fyrbente vännen från att kunna fälla granen med att ha knytit fast den på två ställen upptill i trappräcket.























Jag tycker att den absolut bästa ljusslingan är den som går från ljus till ljus på en lång rad och inte de andra två som vi har som man är tvungen att sätta ett ljus från ena hållet och sedan ett ljus från andra hållet. Ett bra knep innan man sätter dit ljusen är också att kolla att de verkligen fungerar innan man sätter upp dem i julgranen. Alla våra tre ljusslingor fungerar. Pappa har även satt sladdvindans kontakt nära i ett uttag så att man kan dra ut alla ljusen på en gång.

Det är inget bra att bara skruva av ett ljus i varje slinga.

1) det är svårt att komma i håg vilka tre ljus det är och
2 ) Vi minskar gärna brandrisken till 0 !





















Att pynta och klä sin julgran kräver lite teknik och att man gör det i rätt ordning. Vi börjar alltid med ljusen först och därefter glittret. Lite kul med glitter är att det ökar på varje år då jag nästan alltid är tärna. När jag var liten var jag oftare pepparkaksgumma, mycket för att jag gillade inte hur det kliade i håret av glitter.






















När granen är färdig brukar vi alltid fota oss vid den, alltid lika kul att titta tillbaka på gamla kort hur granen sett ut och även vi. Förra året fick jag en kamera i julklapp och det var den bästa present jag någonsin fått på julen. fast jag måste ju ändå säga att ju äldre man blir ju mer roligt är det att ge än att få. Just att göra någon annan glad tycker jag är enormt kul !



























Så missa inte att ta lite roliga foton på er gran. Och just det missa inte att vattna granen den dricker cirka hela 2 liter vatten om dagen. OMman vill kan man lägga i en sockerbit i vattnet med.

Är ni ute i sista minuten och ska handla julklappar och leksaker till barn kan jag tipsa er om att kolla in min senaste recension på ciao.se här : http://www.ciao.se/Lekmer__Recension_106141

Och ser ni inte bilden så bra så kommer den här :




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.