Populära inlägg

måndag 3 september 2012

En Reborn docka blir till !/Sagoalvan

Reborn dockprojekt med min mamma,
( Obs att det är MYCKET svårare än vad det ser ut !!!)




Det är mycket som behövs innan man ens kan tänka sig att börja göra en Reborn docka så här kommer en lista på saker du behöver(vissa var min mammas idé ex ett hjärta i varje docka).:

*Vinyldockdelar omålade, finns många olika att välja på.

Vi blandade faktiskt delarna med varandra mest för att det kändes ju lite onödigt att mammas fina målade armar och ben knappt skulle synas så huvudet på bebisdockan som är en DK12( billigare som jag valde) och sedan har den färdiga bebisdockan nu alltså armar och ben av dockan gjord av en konstnär, det dockkitet heter AnnaMaria(och är väldigt mycket dyrare).

DK12 är inte alls lika detaljrik som AnnaMaria,se färdiga bilder på dockorna längst ned. 
( I övrigt om den billigare bebisdockan så stod det " Pass EN/71 Lead Free and PHTHALATHES-FREE").

* Ögon som passar din Reborndocka.



*En Hobbykniv för att kunna skära upp på baksidan inne i huvudet en skåra så att ögonen får plats.

* Ett hjärtsmycke, eller hjärta att lägga in i Reborndockan.


*Tyngd, vi använde brorsans handledstyngder och vattenleksakskorvar köpta i leksaksaffären för att få tyngd i dockorna då vi inte hittade några återförsäljare för glaskulor.


*Starka magneter och napp om man vill(vi hoppade över det).

* Tyg kropp(vi använde gamla babybodies.)



*Buntband, 4 för varje docka + 1 långt till huvudet.

*Stoppning, fyllningsvadd, småkulor(vi tog från en kudde).  Obs att det verkligen behövs något som rinner så det kommer ner ordentligt i foten. Jag började med att fylla ett ben med bara fyllningsvadd som vi köpt på slöjddetaljer och jag fick pilla upp allt igen för det kom ju inte ner i foten.




* Hår, vi använde brun ull och hårförlägningshår i olika färger. Vi letade länge efter mohairhår och även alpackaull/hår utan att hitta något men det fungerade jättebra med det vi använde.





*Filtningsnål- var inte snål utan  köp många och ett filtningsverktyg för man gör många hål och microrotar varje hårstrå så då är viktiga redskap viktigt. Filtningsnålarna blir varma och man bör altinera mellan några nålar annars går de lätt av. Jag hade av 3 nålar ! Kolla på www.slojddetaljer.com för att hitta filtningsnålar.





* Kam att kunna kamma ut håret med, denna är verkligen fascinerande den snurrar runt varje liten pinne.





*Lim att limma hår inne i huvudet men även till lösögonfransarna, vi använde Panduro Hobbys Allround lim.

* Färger, egentligen ska man ha Genisis färger som man fixerar i ugnen. Vi hittade ett alternativ i mattfärg från Slöjddetaljer. Det är så starkt att man målar plastmattor med och kan gå på det efter att det fixerats med hårtork.




*Hårtork- för att få färgen att torka mellan varje lager av färg, men vi använde även ugnen 4 min  i
100 grader för varje dockdel för vi vill inte att färgen ska lossna och det var svårt att veta med hårtorken att man verkligen fått allt varmt.




* Kunskap om hur man blandar färg. Färgen vi använde var vattenlöslig så det var bra om det blev lite fel kunde man spä lite med vatten och tillsätta lite till, detta foto har jag tagit när min mamma målat lite på AnnaMaria, jag lärde mig att blanda färg till mitt bebishuvud av henne. Ett tips är att göra rätt mycket för det går åt mer än vad man tror.



Jag gjorde hudfärg med brunt, vitt och gult.
Blå ådror var blått och lite vitt.
Röda Kinder gjorde jag med rött, rosa och lite av det hudfärgade.
Jag använde nagellack till munnen, min mamma använde bara genomskinlig nagellack på lite av AnnaMariadockans mun för att få lite lite fuktiga läppar.
Så de färger man absolut måste ha är brunt, rött, gult, blått och vitt.

* Olika svampar och penslar.



* Vara modig! Det knöt sig lite i magen när jag drog med den blåa färgen på min bebisdockas huvud. Jag tyckte faktiskt inte att den behövde så mycket hår plus att jag redan tröttnat på att microrota hår på AnnaMaria dockan medan mamma målade armar och ben på den dockan( de armarna och benen satte vi sedan på bebisdockan istället).





*Veta dina begränsningar, jag tejpade mitt dockhuvuds ögon för jag ville inte få färg på dem!


*Ugn
Vänd dockdelarna i ugnen efter 2 minuter, huvudet kan man bara vrida runt för säkerhetsskull. Tänk på att det är varmt. Vi använde ugnen för sista fixeringen och inte som de gör på You Tube med Genisis färgerna efter varje lager. Mellan lagrena blåste jag med hårtork.



* Lösögonfransar








* Kläder 

Billigast är såklart att använda något man redan har, det har även blivit en del nytt till Reborndockorna.












Dessa nallekläder finns just nu september 2012 att köpa på Lindex, och gjorde AnnaMariadockan ännu sötare tycker jag.


* Var stolt över att du gjort en docka, är ju inte många som har, så här blev " min" bebisdocka tillslut  :
















***************************************************************************
Reborndockorna helt klara :



Födda 2 september 2012 

Flicka vikt 2,6 kilo 
Pojkbebis 1,9 kilo


*******************************************************************************

Reborn "konstnärer " Rosochris och Sagoalvan, vi har båda gjort på varandras dockor i och med att vi bland annat bytt delar mellan varandra plus att jag nästan själv microrotat hela AnnaMaria dockans hår helt själv.

*********************************************************************************
*********************************************************************************












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.