Populära inlägg

fredag 9 augusti 2013

Repcept på mygg och mördarsnigel fällor, billigt !

Recept på mygg och snigelfälla med torrjäst för söta degar

Om du vill göra fler än en flaska tar du bara och dubblar eller tripplar receptet. Jag har gjort det här ett par gånger under sommaren så vi har väl över 10 flaskor ute nu vilket var jätteskönt när jag och min pojkvän plockade körsbär och stod länge under körsbärsträdets trädkrona häromdagen och slapp myggbetten.
Ingredienser till mygg och snigelfälla 
1) En tom BOB saftflaska.
2) 5 dl kokande vatten
3 ) 3 st kaffemått strösocker
4 ) 1 matsked torrjäst
Tillvägagångssätt 
Koka upp vattnet ihop med sockret så att sockret smälter. Under tiden tar du en vanlig tandad matkniv och skär av halsen på BOB saft flaskan och vänder den upp och ner och tejpar fast den.
Därefter häller du ner torrjästen i den tomma saftflaskan. När socker- vatten blandningen svalnat till lite varmare än fingervarmt(det vill säga till 40 grader precis som när man bakar bullar) så häller du över det i flaskan.
Sedan är det bara att ställa ut flaskorna där du brukar ha myggor( eller mördarsniglar).
En sak är att det är bra om man gräver ner flaskorna lite eller sätter en svart tejp längst upp för det kommer fler i de fällorna. Sedan om man gräver ner dem så kommer man även få fler mördarsniglar som attraheras av vätskan och klättrar ner och drunknar.
De första flaskorna jag gjorde grävde jag inte ner en bit men då drog skator i väg med flaskorna och åt upp innehållet. Vilket i och för sig inte gjorde så mycket -fast man vill ju inte ha tomma saftflaskor på tomten.
Det var min pappa som letat efter myggdödare på internet och hittat ungefär detta. Om ni använder mina mängder ovan fungerar det i alla fall.
Att det fungerar har med att göra att myggorna blir förvirrade och tror att det är människor som andas när de känner jästdoften. Jästlukten fungerar väldigt länge. Jag fick hälla ut lite vatten ur flaskorna efter det totala ösregnet här i går kväll och ändå luktar det fortfarande jäst efter typ 8 veckor.
Lycka till med att göra era fällor ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.