Populära inlägg

torsdag 21 mars 2013

Gör ditt eget påskägg! / Sagoalvan





Så här gör du ett eget påskägg! 

Jag har lite bilder som illustrerar förfarandet att göra egna påskägg, vill du inte göra påskägg kan du göra vackra skålar eller så kan du ha delarna först som påskägg och därefter som snygga skålar.
Om man inte räknar med kostnaden för det fina sammetsbandet jag satt som pricken över i på påskäggen så är de nästan nästan gratis. OM du vill läsa mer om själva sammetsbandet får du gå til min sida på Ciao.se och läsa här :
I alla fall gjorde jag påskägget helt gratis för vi hade som alla ingredienser hemma.

Vad behövs för att göra två påskägg?
4 skålar som passar ihop
Gladpack/ plast
tapetklister ( se nedan hur du gör ditt eget varma sköna helt ok att kleta med tapetklister)
1 Metrotidning eller annan tidning.
8 dubbla servetter, mina hade vitt som inre lager väldigt bra!
Panduro Hobbys röda sammetsban

Tillvägagångssätt 

Det första du börjar med är att ta en gammal Metro och dela den i mindre delar. Det är bara att riva. 


Därefter inplastar du 4 skålar med plast som passar ihop med varandra om du lägger dem på varandra.



Därefter gör du tapetklister och det som är så bra med det här tapetklistetret är att det är varmt så det känns inte lika kletigt när man gör utan mer som en massage för händerna.


Då det hela blir lite kletigt är det väldigt bra om du håller till på en kartong, själv tog jag min kartong från Girl: IT . 




Så här gör du tapetklistret : 

Tag 3 dl vatten och häll i en kastrull, värm det med 1 dl socker. I en skål bredvid häller du i 1 dl KALLT vatten och 1 ½ msk potatismjöl som du vispar i vattnet så det inte blir klumpigt.
När sockret smält i kastrullen med vatten häller du över det i skålen samtidigt som du vispar. Se hur det hela tjocknar till en halvslemmig massa. När du känner att det är lagom att stoppa i fingrarna, att det alltså inte är för varmt kan du börja. Jag började nästan omedelbart för jag doppade i tidningspappret en i taget och drog upp utan i början ta alltför mycket på tapetklistret.
Det kändes väldigt varmt och skönt sedan att ta lager efter lager med tidningspapper och sätta fast på mina 4 skålar(jag gjorde 2 påskägg).  


Finish på påskäggen 

Sista lagren gjorde jag med servetter. Det blev två vita på två med fint mönster så totalt fyra varv var sist med servetter.



Därefter hängde jag mina skålar uppochner på några glas att torka.


Dagen efter drog jag upp kanten runt om och tog ur skålarna. Jag tog även bort plasten som ju låg inne i skålen så att det fick torka ordentligt. Jag la mina påskäggshalvor i fönstret så att solen skulle torka det snabbare. Jag har självklart även trimmat servettkanten lite. 





När halvorna var torra tog jag en enda lång bit folie i varje halva och boxade försiktigt ner folien ordentligt. Jag vek folien över kanten och klippte bort överflödigt så en liten kant blev klar.  


Därefter tog jag Panduro Hobbys sammetsband i hallonrött, storlek 9 mm x 3 m i lagom längd för att kunna slå en söt rosett runt påskäggen.





Så här blev det färdiga resultatet : 



Lycka till med att göra ditt eget påskägg!  Eller gör som jag 2 på samma gång! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.