Populära inlägg

fredag 6 februari 2015

Hotell tips ! / Sagoalvan

..

Monastir Center hotel

Det här hotellet bodde vi på vår resa till Tunisien, alla dagar utom den natten vi bodde på ett hotell i Sahara. Hotellet bokades av Detur charterbolag då vi åkte en ospecificerad sista minuten resa utan måltider.
Vi kom fram till hotellet sent efter midnatt och när vi klev ur taxin såg det misstänkt svart ut innanför hotellets stora glasdörrar. Pappa frågade då taxichauffören lite osäkert ”Is it open? ” och även taxichauffören hann se lite bekymrad ut men han gick fram och drog i dörrarna och alla drog en lättnades suck innan vi promenerade in i en jättestor foajé som dock var väldigt mörk. Till vänster om oss såg vi dock en ljusstrimma och där var det faktiskt en liten reception som var lite svagt upplyst och där satt en man som vi gick fram till.
Vi fick 4 stycken lappar att fylla i med passnummer, namn, vad man jobbade med(i mitt fall blev det student) och ens hemadress. Reseledaren hade sagt att man lämnar inte sitt pass ifrån sig i Tunisien så det blev inte ens att killen i receptionen fick se om passnumret jag skrev stämde. Mannen frågade om vi ville ha två dubbelrum eller ett större familjerum. Pappa valde familjerum och vi fick vår nyckel med nummer 402. 
Innan vi gick upp på rummet växlade pappa också till sig Tunisiska Dinarer som är en sluten valuta och som man därför inte får föra in eller ut ur landet. Växelkursen är dock densamma över hela Tunisien och det är ingen skillnad på hotell, växelkontor eller banken så bor man som vi gjorde på ett 4 stjärnigt hotell var det ju smidigt att växla på hotellet även om vi även gjorde det nere på växlingskontoret nere i hamnen ett par gånger med. Vi rullade in alla väskor i hissen och åkte upp på 4:e våningen. Vi kom ut ur hissen och började alla leta efter vårt rum. Ehh.. var är det någonstans? Men så såg jag att det var som två stängda vita svängdörrar precis bredvid hissen så jag gläntade lite på dem och upptäckte att där fanns det fler rum. Faktiskt rätt bra att det var dörrar där så att ljud utifrån blev lite mindre. Däremot är nog ändå öronproppar att rekommendera för man vet ju aldrig hur mycket ljud andra gör.
Vi hade en mycket tyst upplevelse överhuvudtaget förutom de gånger på natten som man hörde ett svagt brummande av hissen då andra gäster kom. Vi tror även att det var en vakt som lite kul hade en jacka som det stod ”konsulttjänster” på men han kunde bara arabiska och franska som kan ha åkt lite hiss på nätterna och kollat att allt var lugnt.
Pappa låste upp dörren och fast det var sent och alla var trötta stod de som givakt i den lilla hallen och tittade på mig och jag bara ” Vad? Vad är det?” Ska du inte fota undrade brorsan då och då blev jag glad att de alla tänkte på vad jag ville mitt i natten istället för att kasta sig i sängarna. Så jag gick runt och tog några kort. Först kom man alltså in i en hall och alla golv såg likadana ut med beigefärgat stengolv men med lite olika mattor. I hallen fanns en garderob och det stod även en papperskorg i hallen.
Dörren in till badrummet till vänster var lite finurlig för när man öppnade den då blev toaletten som låg in till vänster i badrummet stängd. Så det var liksom samma dörr till hallen so till badrummet. I själva badrummet satt en stor spegel rakt fram och under den ett stort handfat. Det här hotellet hade inga muggar men pappa gjorde muggar till tandborstarna av
Bilder på Monastir Center hotel, Monastir
  • Monastir Center hotel, Monastir monastirhotell13 - Monastir Center hotel, Monastir
  • Monastir Center hotel, Monastir monastircenterhotell2 - Monastir Center hotel, Mon
  • Monastir Center hotel, Monastir monastirhotell11 - Monastir Center hotel, Monastir
  • Monastir Center hotel, Monastir monastirhotell12 - Monastir Center hotel, Monastir
Monastir Center hotel, Monastir monastirhotell13 - Monastir Center hotel, Monastir
Monastir Center hotel, Monastir
 våra vattenflaskor.
Det var lite kul för då det var så kort om tid när vi åkte och jag blev stressad av att försöka hitta saker på internet innan blev min packning inte fullständig så jag glömde min tandborste. Men jag hade faktiskt printat ut skärmprintbilder från Google maps på kartor och en var på en mataffär som heter Monoprix så där köpte jag tandborste dagen efter. Vi köpte även extra toapapper där då vi en dag inte ville ha städning och då blev det ju inte av att de fyllde på vårt toapapper på hotellrummet. Om ni inte hittar till Monoprix så finns det i Monastirs marina en mataffär som heter General som också har lite sådana saker.
Badkaret hade två kranar en för varmvatten och en för kallvatten och det var lite trixigt att ställa in rätt temperatur så det blev lite att vi gav duschslangen mellan varandra. Pappa gav till mamma och mamma till mig, brorsan duschade om mornarna innan alla andra vaknade, han har alltid varit en morgon människa som bara slår upp ögonen och kliver upp medan resten av familjen är snoozemästare. 
Till balkongfönstrena fanns det en mörkläggningsgardin så jag behövde faktiskt inte använda min Hello Kitty sovmask utan jag sov jättebra ändå. På balkongen fanns det ett litet bord och två stolar samt så att man kunde hänga upp handdukarna efter att vi badat i poolen i källaren. Utsikten från rum 402:s två balkonger(ena och andra rummet) var det vackra medelhavsblå havet lite längre ut.
Om man sedan går till höger från den lilla hallen så var det ett stort rum med tjocktv, garderober, balkong, nattduksbord och det bästa en stor dubbelsäng och en enkelsäng så brorsan och jag inte behövde ligga precis bredvid varandra. Jag tyckte att min enkelsäng var väldigt bekväm och jag hade lakan, filt och överkast på mig på natten då det till en början var lite kyligt. Ha ha innan pappa hittade att det fanns ju termostat så det gick ju faktiskt att få värme på hotellrummen. Mamma och pappa hade det hotellrum som låg från den lilla hallen till vänster, de hade dubbelsäng med bara ett jättelakan och en filt att dela på. Som tur var hade jag skrivit ut lite ord på google translate och på en lapp stod det snälla ge mig två extra filtar så sedan hade mamma och pappa tre filtar.
Det där med att skriva ut olika saker på arabiska var väldigt bra även om de kunde både engelska och franska men eftersom vi ju inte träffade städpersonalen kunde vi ju inte prata med dem då var det så bra att kunna lägga en lapp med snälla byt handdukar(var jättebra för vi hade bara två handdukar innan och efter det hade vi 8 stycken), jag hade printat lite olika saker för man vet ju aldrig vad som man behöver.
Varje dag förutom nä vi var i Sahara gav pappa minst 1 Tunisisk Dinar ( = 5 kronor) till städerskan och på de lapparna hade jag bara skrivit tack för fin städning från svensk familj. Vi brukar alltid ge dricks till städerskan så för de tjänar inte så mycket pengar. 

Bar, poolområdet, reception och wifi

På hotellet fanns det även en bar den låg precis upp vid hissen till vänster, de stängde varje dag klockan 00.00 när vi var där men det är bara att fråga när ni kommer för bartendern var väldigt duktig på engelska. Pappa frågade honom en dag vad en bartender tjänar och trots de sena timmarna tjänade han bara 2.500 kronor i månaden. På utflyktsbussresa med Detur berättade reseledaren att de som tjänar mest i landet är utbildade doktorer deras månadslön var 5.000 kronor i månaden. Nu är det väl ändå inte riktigt jämförbart med Sverige då allt i Tunisien var billigare än hos oss. Ex berättade bartendern att hans tvåa kostade 1000 kronor i hyra varje månad, fast å andra sidan bodde han där med fru och flera barn. I baren på hotellet hade de en stor platttv och sköna soffor. Här satt vi och drack coca cola och mina föräldrar drack öl. Om man går igenom baren och ner för en trappa kommer man till alla charterbolags alla utflyktspärmar så jag tittade i de flesta och även i Deturs såklart. Detur hade så at de besöker detta hotell varje söndag.
Utanför glasdörrarna vid utflyktspärmarna fanns ett jättepoolområde. Här badade brorsan och jag en gång, men eftersom det var vintervärme runt 20 grader i luften och väldigt mycket mindre i poolen så var poolen som låg nere i källaren lite mer attraktiv då den var uppvärmd. Vi gick runt och tittade lite på poolområdet och fann att de hade gameroom med biljard, ute vid poolen stod även ett pingisbord och det fanns en liten scen.
Det var väldigt fint på hotellet tycker jag, det var ju lite slitet men det tycker jag bara var charmigt.
Hotellet har en restaurang med för sina all inclusive gäster men vi tittade aldrig i den. Den låg till höger upp för en trappa vid hissen. Om man i stället tog trappan ner så fanns där en nattclub(som vi inte såg eller hörde något av) och det var även här man gick ner för att gå till poolen. Nere vid poolen fanns det omklädningsrum.
Wifi
Jag vet inte om jag ska säga att det var bra eller dåligt men då det bara var vid receptionens soffor som wifi nådde till så var det minimalt med surfande på semestern och pappa kunde inte jobba så mycket vilket gjorde att han verkligen var med oss hela tiden. Självklart kollade han småsaker men det blev aldrig att han satt någon längre stund. 
Hotellets adress

Första dagen vi skulle gå ut för att ta taxi kom mamma på att be dem om ett visitkort med adressen till hotellet. Det stod med västerländska bokstäver och mannen i receptionen förklarade att alla taxichaufförer kan antingen franska eller engelska. Vi fick senare veta på Deturs bussutflykt att i Tunisien lär sig alla i skolan franska från de går i trean till de går ut nian minst. engelska lär de sig från att de går i 7:an till 9:an minst. De hade 9-årig obligatorisk skolgång precis som vi.
Hotellet låg väldigt bra till och bara man gick utanför dörrarna och viftade med armen i en nedåtgående rörelse till taxibilarna så stannade de och det var bara att hoppa in. Be om taxameter varje gång du kliver in i taxin om de inte sätter på den för det är jättebilligt då. Till marinan kostade det för oss fyra med pappas dricks bara runt 10 kronor.
Medinan ligger ut och till höger runt hotellet en bit, lättast är ändå att ta taxi till Monoprix och gå upp genom muren där till gamla stan(Medinan). 
Jag hade printat ut google maps med lite där folk satt sina fotografier med då jag ju inte visste när vi åkte hur bra de kan språk i taxibilarna i Tunisien men å andra sidan då kunde vi ju aldrig bli missförstådda var vi skulle åka någonstans. Pappa hade han även en dag gjort en skärmprint bild på sin iPhone 5 för att visa taxichaffören vart vi skulle. På google maps står det både på arabiska och på engelska på vägnamnen så det underlätar ju ändå för taxichaffören.
Då det var så billigt och enkelt att åka taxi blev det vårat färdsätt även om jag kollat upp att man skulle kunna ta ett tåg till Sousse som är den större staden bredvid. Jag såg även att det gick bussar dit men då taxametern till Sousse stannade på bara runt 15 Tunisiska Dinarer och kursen dec 2012 var att man skulle multiplicera det med 5 så åkte man alltså en sträcka på 2,5 mil fyra personer för 75 kronor + att sedan pappa gav dricks men det är ju olika på hur mycket folk ger i dricks. Bussen var säkert det billigaste transportsättet att ta sig mellan Monastir och Sousse men jag tycker att taxi var väldigt enkelt att åka med.
Adress 
Monastir Center hotel
Avenue Habib Bourguiba
5000 Monastir
Tunisien 
Tel : ( 216)734678000/73467801
Fax : (216)73467809
Web .: www.monastir-center.com
Mail : hmcenter@planet.tn

Övrigt

Jag tycker att det var ett väldigt fint hotell, lite slitet men allt var helt funktionsdugligt. Det var ju inget lyxhotell men det hade ändå väldigt mycket som mindre hotell inte har. Exempelvis den uppvärmda poolen i källaren var väldigt bra tycker jag! 
Om man absolut måste ha uppkoppling och internet så fanns det om än lite begränsat då man var tvungen att sitta på sofforna precis vid receptionen, men på semester är det väl roligare att vara med familjen tycker i alla fall jag. Vi hade en liten lap top med oss också men den blev det inte av att vi använde. Pappa hade den bara att kolla på tv serier på flyget vad jag minns.
En sak mina föräldrar inte tyckte var så bra var att det inte fanns något kassaskåp på rummet. Vi gjorde faktiskt så att vi gömde passen på rummet för det var ju det viktigaste vi hade. Med lite tejp och en plastpåse kan man göra mycket. Det gäller bara att hitta ställen ingen skulle orka leta på.
På rummen finns det ingen minibar men man kan köpa vatten i receptionen om man vill. Annars kan man ju handla på Monoprix. Egentligen ska man ju inte ta mat till hotellrummen men när de inte har minibar då känns ju det lite mer OK så vi köpte faktiskt kakor till frukost och hade läsk och vatten på rummet hela tiden. Även chips och godis hade vi på rummet. Mamma är lite gullig hon hade köpt Rollokolor i Sverige som hon hällde ut massa vid brorsan och min TV första natten och sa att vi kunde ju äta dem på morgonen innan vi hittade något att äta.
Jag tycker att det här hotellet låg väldigt bra och eftersom det var så lätt att få taxi som snabbt tog oss dit vi ville fungerade läget för oss väldigt bra. Jag såg att många av de lyxigare hotellen låg närmare flygplatsen men då ligger detta hotell ju bättre till. Det som inte fanns var ju en strand till hotellet då det låg mer centralt men det hade ju både utepool och uppvärmd pool i källaren. Till stranden gick vi ändå och tittade.
Sista dagen gick vi även nere från marinan till hotellet då pappa hellre gav restaurangen vi åt på dricks än åkte taxi till hotellet. 
Om man vill ha kvar sitt rum sista dagen kostar det extra, vi gjorde istället så att vi ställde våra väskor i hotellets baggage room. 
Rekommenderas

Ja om jag skulle åka till Monastir igen skulle jag helt klart vilja bo på detta hotell igen, jag tyckte att det var jättebra och är man bara lite fantasifull kan lösa saker innan man känner att det är ett problem. Jag tror att om några år har de säkert bredband på rummen men så länge får man sitta vid receptionen och använda deras wifi. Koden får man när man frågar han i receptionen.
Men visst ett kassaskåp på rummet kanske inte hade varit helt fel, men man kan ju använda sig av receptionen då istället.
Jag hade en toppen semester på det här hotellet !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.