Populära inlägg

fredag 6 februari 2015

Resa till Tunisien/ Sagoalvan

..

Den här recensionen skrev jag om DETUR och Tunisien tidigare, tänkte någon kanske har nytta av den- att resa är så roligt ! Jag skrev recensionen för Ciao.se och det blev mest att handla om DETUR resebolaget. Men självklart kan man snickra ihop sin egen resa hit.



Detur

Jag hjälpte pappa att leta julklapp till mamma som också blev till brorsan och mig och det blev en resa med Detur till Tunisien. Jag har fått veta nu efteråt att vi åkt med Detur förut men då var jag bara runt 5 år och vi åkte till en ort mina föräldrar glömt namnet på i Turkiet med dem. Detur har resor till Tunisien och till Turkiet och är ett charterbolag som har resegaranti.
Det var inte så lätt att hitta resa överhuvudtaget vid jul så det blev en ospecificerad sista minuten resa som jag hittade på Deturs hemsida. När vi bokat resan och pappa skrivit i sitt kreditkort på hemsidan kom sedan själva biljetten som en pdf fil på mailen som han printade ut.
Själv fortsatte jag att titta på hemsidan på bland annat utflykter ett litet fel de hade var att deras text för Djurparksutflykten hade hamnat under Quad / Fyrhjulingsutflykten. Vilket gjorde att Quad utflykten lät väldigt intressant med att se lejon men självklart åker man inte bland lejon på quad. Vi fick ändå hjälp av de kunniga reseledarna att ordna quadturen på annat sätt nämligen i Sahara öknen när en del av busstursutflykten red på dromedar.
Flygresa till Tunisien med Detur

Vi har åkt med många olika flygbolag och detta var första gången med Deturs Nouvleair och det var lite blandade upplevelser. En sak man kanske hade velat veta när man åker till Monastirs flygplats via Arlanda med Detur är att det sitter kvar de på planet som ska till Göteborg och detta blev lite förvirrande när då vissa hade att deras plats var upptagen av någon som då flög Monastir- Arlanda – Göteborg när de klev på på Arlanda.
Till slut sa flygvärdinnorna att det var fria platser i högtalarna, men då blev det ju ändå problem igen när de som skulle med från Göteborg klev på i Göteborg och de från Arlanda då hade deras platser så igen ” free seating” . Vi blev inte drabbade av detta då våra platser var tomma som vi skulle ha men jag hörde andras upprörda röster. Jag tror inte att jag blivit så upprörd själv om det hänt mig men jag har ju flygit rätt många gånger med Ryan Air och där är det ju alltid så.
En annan sak var att det var lite ojämn kvalité på servicen ombord. När vi åkte ner glömde de bort att ge oss bröd till maten och vi fick be tre gånger om vatten medan när vi åkte hem fick vi bröd direkt och då vi var så osäkra på drickat bad vi om att få en läsk och en vatten var och skiftade runt dem mellan oss så som vi ville ha dem.
Så ett tips är ju att be om den dricka du vill ha direkt och inte vänta två gånger på dricka vagnen. Drickat var förövrigt gratis om man inte ville ha en öl då kostade den antingen 2 EUR eller 20 kronor. De hade dock ingen växel så pappa sa att 50 lappen var OK då mamma och han tog öl till maten på vägen ner till Tunisien.
Det är alltid bra att kolla hur mycket bagage man får ha, så gör det innan på hemsidan. Jag läste även på flygbolagets sida för säkerhets skull. Det som var bra med Deturs resa var att det var så att man kunde lägga ihop allt bagage hela familjen och man fick även ha handbagage. När vi åkte var det 20 kg bagage + 5 kg handbagage men som sagt dubbelkolla alltid !
Bilder på Detur.se
  • Detur.se detur2 - Detur.se
  • Detur.se detur9 - Detur.se
  • Detur.se detur6 - Detur.se
  • Detur.se dromedar - Detur.se
Detur.se detur2 - Detur.se
Detur , utflykt Sahara, vattenfall i Atlasbergen
flyget får man en liten lapp att fylla i som sedan ena halvan tas av passpersonalen och den andra halvan lämnar man sedan när man lämnar Tunisien. Man behöver inget Visum och man betalar inget för lappen. Skulle man ha tappat bort andra halvan av lappen när man ska åka hem finns nya att fylla i innan passkontrollen. 
Betala extra transfer eller inte ?

När jag visade resan och pappa skulle fylla i allt så tog vi extra transfer av DETUR till en kostnad av 150 kr/ person tor flygplats till hotell och från hotell. Då vi kom mitt i natten var det helt klart en bra idé + att taxibilarna i Monastir inte har direkt något utrymme för bagage så det kändes ändå som ett bra val även om taxi i Monastir är väldigt billigt.
Vi åkte exempelvis för 14 Tunisiska Dinarer ända till Sousse(25 km från Monastir) en dag(pappa gav en 20 lapp = 100 kronor) så åker man bara med att de slår på taxametern får man inte betala särskilt mycket. Jättebra att säga till om taxameter var man än åker för en gång skulle vi åka bara från deras Monoprix(mataffär) till vårt hotell Monastir Center och då säger chauffören att det ska kosta 5 Dinar men pappa sa att sätt på taxametern och då var den under 2 Dinar ( = 10 kr ) när vi kom fram så pappa gav honom 2, 50 och sa sedan till oss vad knasig chauffören var om han bara hade slagit på taxametern och inte tjafsat om priset hade han ju fått en 5 Dinar peng nu fick han hälften för man vill ju inte känna sig lurad utan snäll.
Han som körde oss i minibussen mitt i natten var väldigt snäll och gav oss varsin flaska vatten. På minibussen fick vi även av reseledaren en broschyr om Tunisien. 
Utflykter med DETUR

När man åker med DETUR så kommer det reseledare till ens hotell som man kan boka olika utflykter med. De ville ha betalt i kontanter så det kan vara bra att veta innan särskilt som en av utflykterna vi tog kostade 1000 kr/ person.
Åka till Sahara med DETUR, utflykt 
Väldigt bra reseledare som berättade om de olika delstoppen som bussen kom till så man visste lite om varje ställe när man gick omkring och tittade. På just Deturs Sahara utflykt kom vi till EL JEM amfiteater och det enda som kostade extra där var 1 Dinar för fotobilett( 1 Dinar dec 2012 = 5 kr ) sedan var vi i en Berber grotta där det fortfarande bodde folk, där blev vi bjudna på bröd som man doppade i olja och honung- väldigt gott och vi fick även lite te. Fotot är på grottans kök. Vi åt även lunch vid ett vandrarhem som är känt för den så kallade Star Wars baren från Stjärnornas krig film från 1976. Maten var inkluderad i priset men drickan fick man betala extra för så det är bra på utflykten att ta med lite extra Tunisiska Dinarer i mindre mynt. Först fick vi Brik en tunisisk rätt med ägg och potatis i ett trekantigt rätt stort friterat knyte. Sedan åt vi cous-cous och kyckling med sås och i efterrätt fick vi dadelkakor som var rätt goda.
I Sahara var det meningen att man skulle rida på dromedar över Saharas sanddynor men då Sahara resan krockade med Quad utflykten ordnade reseledaren så att vi fick åka en timme Quad / Fyrhjuling ut i Saharas öken medan solen gick ned. Det kostade 50 Tunisiska Dinarer extra som pappa betalade på bussen till reseledaren. Det var en helt fantsatiskt häftig tur över sanddynorna med Quaden man åker verkligen upp och ner över sanddynorna efter en guide. Såååå kul !!! 
Vi bodde sedan på ett hotell Sun Palm i öken där vi även fick middag, det var bara drickat som inte var med i priset. Det var en buffé med lite olika rätter. Jag gillade soppan och brödet bäst. Vi åt frukost tidigt på hotellet – jättegoda pannkakor hade de!
På morgonen rullade de blå Detur bussarna vidare och vi åkte till en saltsjö och bilden jag tagit där är från soluppgången. När man åker ut så här är det viktigt att ta med eget toapapper för det var väldigt dåligt med det. Efter saltsjön bytte vi efter en stund bussen mot Jeepar och åkte en häftig Jeep tur som de gjorde extra kul med lite upp och ner som bergochdalbana + körning i sand. Vi kom ut till en stor rekvisitaby som var uppbyggd i sanden för Stjärnornas krigfilmen som spelades in här 1976.
Jepparna tog oss även till en varm källa och ett litet vattenfall som jag fotade(se bild) uppe i Atlasbergen. Tillbaka på bussen sedan åkte vi till ett fint hotell i Gafsa och åt lunch. På kvällen kom vi till en moské som vi såg uppifrån en takterass och passade på att göra lite souvernir shopping i en souverniraffär under takterassen.
Hela 130 mil var utflykten och det var värt varenda mil bland Tunsisens alla 70 miljoner olivträd, öken och bergslandsskap. Priset dec 2012 var 1000 kr/ person på denna tur.
Utflykt med Detur till Alzhra Parc 
Ska du ut på denna utflykten ? Sätt på dig varma kläder för på slutet av kvällen blir det en ljus show som är utomhus och även om man fick en slags filt på sig blev det lite kallt att sitta och titta på den då den var rätt lång.
Denna utflykt gav mycket för den som gillar att se exempelvis gamla kläder för här visades det upp olika danser i olika kläder vid middagen. Innan vi gick in till middagen såg vi att man kunde mata en dromedar med att sätta en ärtskida i munnen så det testade jag. OJ vad len dromedarens mule var fast han stack sina näshår i näsan på mig, men helt klart en rolig upplevelse, ser ut som jag pussar en dromedar på kortet. Korten köper man sist efter showen när man går ut.
Jag satt även på en arabisk häst innan vi gick in till middagen. Soppan till förrätt var allra godast så jag tipsar om att äta mer av den om ni är hungriga. På biljetten som vi fick av reseledaren när vi klev av bussen fanns det antecknat vilken restaurang vi skulle gå in i , efter middagen är det samma läktare som man ska sitta ute och titta på ljusshowen + teater om Tunisiens historia. Obs missa inte att ta filt och ett sittunderlägg för det blir kallt ute på kvällen!
De pratar på franska, tyska och engelska i showen så det gick rätt bra att hänga med och det jag missade hade jag från reseledaren på Sahara turen som där berättat en hel del historia om Tunisien så det gick att förstå ändå. 
Vad är det för väder/ temperatur i dec i Tunisien ?

Vädret är ju rätt nyckfullt men vi hade väldigt tur med riktigt varma dagar och strålande sol med blå himmel. Temperaturen låg runt 20 grader så jag hade långbyxor hela resan. Vilket jag kanske ändå skulle ha haft eftersom landet ju är arabiskt där kvinnor inte visar så mycket ben och axlar. 
I december går solen ner före halv sex på kvällen och efter det blir det faktiskt rätt kallt. Jag är glad att jag hade min vinter jacka med mig. 
Vad tar man för pengar med sig till Tunisien ?

Ha svenska kronor med er i 500 lappar. Man kan växla på hotell, banker och växelkontor. Alla har samma kurs. Man får inte föra Tuniska Dinarer in eller ut ur landet.
I större affärer som ex Slim Center i Sousse kan man handla med Master Card däremot hade pappa problem att betala på en restaurang med kortet och även bankomat fungerade inte att ta ut på.
Spara växlingskvitto då det bara är på flygplatsen man får växla tillbaka mot en avgift på 3 % + bara 30 % av det angivna beloppet på växlingskvittot. Vi handlade upp våra sista tunisiska dinarer innan vi åkte rulltrappan upp på flygplatsen till passkontrollen. Inne på flygplatsen handlade vi med EUR sedlar som mamma hade med sig. Inne på flygplatsen fungerar inte Tuniskiska Dinarer utan antingen kort eller utländsk valuta. 
Deturs kontor i Tunisien

Enligt en papperskopia vi fick precis innan vi åkte till vårt hotell stod de i dec 2012 :
”Service kontoret ligger i Sousse på Boulevard 14 Janvier vid hotell Royal Salem ( palm Center ) och är öppet :
lördag – torsdag kl 10.00-15.00
fredag kl 10.00-12.30
Kontorets telefonnummer (+216) 73277442
Nödfalls nummer : (+216) 27 501 668
Söka på resor på Deturs hemsida

Gå bara till Detur.se sedan fyller du i varifrån du vill åka, exempelvis Arlanda och sök därefter på datum att åka från och hur många som ska åka så får du upp flera olika val och finns det inte på den dagen du vill åka får man ändå andra förslag om tider att åka. Är du intresserad av en sista minuten resa till en så spännande plats som Norra Afrika där Tunisien ligger gå in under erbjudanden. Det var så jag hittade denna ospecificerade resa till Monastir i Tunisien , flyg med hotell utan måltider och de garanterar att om man bokar 4 på en biljett kommer man till samma hotell och att man har dusch och WC.
Det går även på hemsidan att gå in på olika resnål och titta och som jag skrev tidigare är det då resor till Turkiet och Tunisien som charterbolaget Detur har. Det går att gå in på varje ort som de har resa till och titta närmare men har du inte råd att boka kanske du ska vänta för man blir verkligen sugen att resa så fort man är inne och tittar. 

Så det är verkligen en inspirerande hemsida Detur.se har ! 
Övrigt

Jag är väldigt glad över denna resa och eftersom det var så kort tid mellan vi beställde resan till att vi åkte var det riktigt bra att åka med ett Charterbolag där man kunde köpa till utflykter eftersom jag hade inte så jättemycket tid på mig att kolla efter sevärdheter.
Jag tycker att deras hemsida var väldigt enkel att navigera och snabbt hittade jag den information jag kände att jag behövde för att kunna visa pappa om resan dög. 

Priset var rimligt också för en resa under jul eftersom det mesta var slut. Vi betalade lite mer än 5000 kr/ person för flyg, transfer till hotellet och hotell( Det ospecificerade hotellet som just vi fick heter Monastir Center hotell och låg väldigt bra och centralt i Monastir i Tunisien). 
Rekommenderas

Ja det fungerade väldigt bra att resa med Detur och vi hade väldigt roligt. Om ni åker till Tunisien med Detur ta då gärna deras extratur till Sahara- den är verkligen värt det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.