Populära inlägg

måndag 2 februari 2015

Råd och tips om att shoppa i Shanghai/ Sagoalvan

..

Jag längtar så att resa igen, lite långt som när vi var i Shanghai. Här har jag skrivit lite råd och tips om att shoppa i Shanghai
Råd och tips om shopping i Shanghai

Råd 1 
Ja det är sant åk inte med en full resväska dit, ha så lite som möjligt med och detta gäller även kläder förutom kanske underbyxor för visst är det roligare att komma hem med en ny garderob kläder än sina egna slitna. Jag gjorde en fantastiskt rolig sak. Jag tog mina sunkigaste, om än skönaste skor med till Shanghai. När tiden var slut i Shanghai hade mina skor nästan hål för tårna framtill och var i mer än upplösningstillstånd så hem åkte jag i mina nya fejk Converse skor istället.
Råd 2. 
Våga pruta. Jag använde min bror och pappa till det. Jag smög fram till dem och sa jo alltså den där väskan vill jag ha. De gick fram och kunde vara så där helt oberörda om de skulle få varan eller inte så priset blev oftast mindre än hälften av vad de begärt.
Råd 3 
Gå inte på att nämn ditt pris själv. Försök ha lite koll på vad sakerna kostar, det finns alltid en annan butik runt hörnet som säljer liknande saker.
Råd 4 
Om du förolämpat någon med ett underpris. ( = din pappa har) ta dit din söta charmiga mamma som frågar gulligt vad hennes sak och det du själv ville ha skulle gå på ihop och du får det du vill ha, billigare än pappa någonsin klarat!
Råd 5 
Testa att som mamma låta bli att pruta, hon lyckades förvånadsvärt bra ändå att få billiga saker, kanske för att hon är så gullig och fortsätter sitt shoppande i samma affär efter att ha frågat om pris och bara accepterar det. De flesta gav henne extrapriser. Jag stod och tittade på när hon köpte en klänning. Mannen slog på miniräknaren. Mamma bara ”Yes yes” då slår mannen in ett annat pris( uppenbarligen ännu lägre) och mamma bara nu lite fundersamt ” yes yes” och slutligen ger han henne ett sista ännu lägre pris och mamma igen ” yes yes ”. Han tar då klänningen och ger henne klänningen i deras finaste påse – otroligt men sant! Så frågan är egentligen vad som är bäst. Mamma sa att hon hatar att pruta och det löste ju sig ändå.
I en affär jag var med henne i ville hon ha en söt docka till sitt tittskåp. Hon frågade om jag kunde gå och fråga expediten vad en docka kostar(jag tror hon tyckte jag skulle öva min engelska). Kassörskan svarar 15 Yuan så jag säger det till mamma högt och tydligt och mamma bara – ja vad bra och nickar och fortsätter att kolla på att kanske köpa fler dockor( de var faktiskt extremt söta och 15 kronor var ju inget pris). Jag står fortfarande kvar vid kassörskan som nu ser helt villrådig ut. Tror hon aldrig varit med om någon som inte velat pruta så hon säger högt och tydligt att mamma kan få två dockor för totalt 20 Yuan- så igen har min mamma inte prutat. Pappa menade på att det var nog inte vanligt att de prutade åt en men mamma bara log.
Råd 6 
Se till att ha mamma eller pappa = plånböckerna i närheten när du shoppar annars blir det inget köpt.
Råd 7 
Prova handla på olika ställen- det är liksom tjusningen med att handla. Om man vill bli extra trevligt bemött i alla småbutiker se till att verkligen ge varje butik en chans med att titta vad de har innan du går din väg.
Råd 8 
Precis som i Sverige kan en rea vara bara på vissa varor, kolla lite och gå runt och kolla på skyltar och titta om du är osäker. Vi hittade en affär där det stod att varorna var från 1 Yuan men hittade inte direkt något som kostade 1 Yuan , men en supersnygg BH för 30 kr var väl inte heller helt fel. Brorsan köpte en fin klocka.
Råd 9 
Vaddå inte köpa Rolex av försäljare på gatan. Klart min Rolex inte är äkta men för 30 kr och fortfarande fungerande är den ju värd mer för mig. Denna köpte vi av en försäljare utanför ERA showen, han var väldigt trevlig och det är faktiskt rätt kul att ha en fejk Rolex.
Råd 10 
Ha kul när du shoppar och missa inte att kolla på ex. Carrefours matavdelning där det simmar levande sköldpaddor och stora grodor är till salu. Carrefour hade även saker som kan vara kul att köpa med hem som ex ätpinnar och fina kina 
Var kan man shoppa billigt- nu pratar vi BILLIGT !

Ok det här är ju relativt, pappa köpte väldigt billiga minnen på en marknad men de fungerade inte så då tycker inte jag att de räknas som billiga. Själv köpte jag ett minne( eller ja jag betalade inte men i alla fall) på Mediamarkt som fungerar perfekt.
2 kronors affär 
Denna hitta du i Qibao, åk tunnelbana dit och se de fina broarna över vattnet.
10 kronors affär 
Åk till tunnelbanestation Boashan road den ligger precis vid uppgången till tunnelbanan.
Carrefour 
Ligger i köpcentret vid Zhongshan park metro. Zhongshan park har även ett gigantiskt jätteköpcentrum. Hur roligt som helst att se pappas besvikna min när Bauhaus visade sig vara en klädaffär och inget han ville se!
Yuyuan Garden 
Massa småbutiker. Vill du köpa äkta Jade gör det i souvernir affrär inne i Yu trädgården( entré för att gå in). Annars är det mycket shopping utanför Yuyang Garden
Zhenpin road marknad 
Gå från metron upp mot Mc Donald´s s finns det en marknad på gatan här varje helg. Här står det tydligt på klädställen vad kläderna kostar. Det finns även flera vanliga affärer om man går ini Mc Donald´s och går ut till köpcentrumet innifrån Mc Donald´s
Skal , skal och ännu fler skal till Iphone 4S 
Nere i tunnelbanan på People´s Square tunnelbanestation finns massa små butiker som säljer både elektronik och ex mobilskal. Här finns även nagelsalonger om du vill förlänga naglarna( tar cirka 2 timmar).
Fejkmarknaden 
580 West Nanjing Road marknad i flera våningar inomhus.
Tianzifang 
Kombinera shopping med att titta på den gamla arkitektueren i de smala gränderna.
Shanghai Science & Technology museum metro marknad 
Nere i tunnelbanan finns denna marknad som är rätt omfattande.
Övrigt

Vi var även på en teknikmarknad men den åkte vi taxi till och var på pappas initiativ så den vet jag inte var den låg. Här köpte pappa en blixt till sin EOS Canon 600D.
Något som hade varit kul att gå på var IKEA, vi såg ett när vi åkte förbi med tunnelbanan men det blev aldrig att vi kom till IKEA.
Letar du efter lite "finare" affärer kan du ta hissen ner vid Madame Tussauds där det är finns ex. exklusiva parfymer att köpa. Madame Tussauds ligger vid metro People´s Square metro station. 
Rekommenderas

Ja shopping är jul!


Hoppas du får en superbra resa till Shanghai! Är väldigt avundsjuk på dig som får uppleva Shanghai. Jag skulle gärna åka dit igen. En minnesvärd resa för hela livet!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.