Populära inlägg

fredag 7 oktober 2011

Bli blodgivare/ Kuligheter



Den här fina bilden hittade jag på pressbilder för hemsidan http://www.geblod.nu/ och det stod att man fick använda den för att sprida ordet om blodgivning. Jag är blodgivare. Bli det du med.



Här är en hel text med råd och tips jag skrivit angående att ge blod :

=== Råd och tips om att ge blod ===

Det var väldigt många år sedan jag började ge blod. Detta när man börjar kan nog mycket vara så hur tillgängligt och lätt det är att lämna blod. Första gångerna var på en blodbuss som stannade i närheten av jobbet och det var då enkelt att börja. Blodbussarna kommer dock rätt sällan men eftersom jag bor i Stockholmsområdet kan jag lämna blod i stan på en blodcentral.

Historiskt sett började man inte med lyckade blodtransfusioner förrän någon gång efter 1940.

I Stockholm behövs det 20.000 fler blodgivare.

=== Varför ska man lämna blod ? ===
Det finns massa skäl till att lämna blod. Jag måste erkänna att mitt är rätt egoistiskt för det får mig att känna att jag hjälper till och därmed känner jag mig behövd och jag blir glad efter jag lämnat blodcentralen att mitt blod kan ge liv.

Kvinnor har ju redan känslan av att de kan ge liv med att de föder barn, vi män är det lite svårare med då tycker jag att lämna blod är en jättebra sak.

Det är massa människor som är beroende av att blodgivarna lämnar blod, det är allt från olyckor, lågt järnvärde, blodcancer och operationer. En sak som jag tycker är väldigt behjärtansvärd att ge blod för är till de barn som har cancer- de behöver blod.

_ Barn med cancer behöver blod_


=== Vem kan bli blodgivare ===
Nästan alla friska kvinnor och män mellan 18-60 år kan lämna blod.

Naturligtvis finns restriktioner och det är att man måste väga över 50 kilo
Och som man ha blodvärde 135g/L som man och 125g/L som kvinna.

Sedan finns det tillfällen då man måste vänta 6 månader med att ge blod och de är om man besökt malariaområde, genomgått kirurgiskt ingrepp, fått blodtransfusion, blivit tatuerad, blivit piercad och gravida ska vänta 9 månader efter förlossningen.

På blodcentralen får man fylla i en hälsodeklaration varje gång man ska lämna blod så där ser man fler frågor.

Män kan donera blod fyra gånger om året och kvinnor kan donera  3 gånger per år.

Tag alltid med dig fotolegitimation.


=== Varför behövs blod i kroppen?( Källa Ditt blod räddar liv, utgiven av barncancerfonden) ===
De röda blodkropparna(erytrocyter) innehåller hemoglobin. Det är ett järnrikt protein som lätt tar upp syre. Utan blodet får du alltså inget syre då de röda blodkropparnas främsta jobb är att transportera syre från lungorna ut till alla celler i vår kropp.

Blodplättarna(trombocyter) i blodet har också ett viktigt jobb och de är de som hjälper till att stoppa blödningar. Det är de som ser till att blodet koagulerar, stelnar när vi får ett sår någonstans i eller på kroppen.

Vita blodkroppar(leukocyter) finns även de i blodet och de försvarar oss mot sjukdomar.

Slutligen består blod även av plasma( som man också kan lämna). Plasma är den gulaktiga vätskan som blodkropparna rör sig i . De består till 90 procent av vatten, 7-8 % av proteiner och 1 % av salter.

Blodet bildas hela tiden i benmärgen i kroppen, och det betyder att även om du är över 40 år så har du lika ungt och friskt blod som en 20- åring( precis vad jag alltid tänkt :- ) ).

Blodet är en färskvara och röda blodkroppar håller i max 6 veckor och trombocyter( blodplättar för koagulering/stelning av blodet) håller i 5-7 dygn.

=== Testas blodet ?===
Ja när de 4,5 dl blod är tagna tas även några provrör med blod för att testa Hb(järnvärde), HIV, Hepatit B, Hepatit C och syfilis.

Även blodgrupp tas för det behövs matchas med mottagaren. De olika blodgrupper som finns är A, B , AB samt 0(noll)

Givare A kan ge till A och AB
Givare B kan ge til B och AB
Givare 0 kan ge till alla
Givare AB kan ge till AB

Vanligaste blodgruppen i Sverige är A tätt följt av 0

=== Var kan man lämna blod någonstans? ===
Blodbuss är ett enkelt sätt tycker jag, det finns 11 stycken blodbussar i landet.
Stockholm har 5 blodbussar.

Det går också att gå till en blodcentral och lämna blod.
På den här sidan: http://geblod.nu/ge-blod-har/?c=7 finns alla blodcentraler i Sverige listade, här hittar du även öppettider och om det finns parkering. På Hötorget kan du ex. parkera gratis och få en utfartsbiljett av receptionisten på blodcentralen.



=== Hur mycket blod lämnar du ?===
Varje gång jag lämnar blod sticker de mig i armen, jag tycker inte att det gör ont och man ligger bekvämt på en sjukhus säng medan de tappar 4,5 dl blod.

En vuxen människa har 4-6 liter blod i sin kropp.


=== Vad händer med ditt blod ===
Efter att det testats och godkänts delar man upp blodet i ett labb i de fyra delar blodet består av och man ger då :
_ plasma _
till blödarsjuka

_ Blodplättar _
Till cancersjuka som behandlas med cellgifter

_ Vita blodkroppar _
Ges till infektionskänsliga för att hjälpa deras immunförsvar

_ Röda blodkroppar _
vid blodförlust- såsom olyckor och kirurgiska ingrepp, operationer alltså.

_ Detta innebär att det blod du ger kan hjälpa flera personer _

:
=== Får man något för att lämna blod ?===
Oftast brukar jag bara ta emot de trisslotter och en macka de lämnar. Sist tog jag en bok till dottern. Man får även äta ett mellanmål här( se foto på vad fint de byggt upp med drickor och annat).
På det stället där jag var sist fanns det massa ” priser” man kunde välja mellan som tack för att man lämnar blod som ex glas eller en bok.

_ Bara hälften av alla blodgivare är aktiva- aktivera er cancerpatienterna behöver ert blod! _

=== Kan jag inte hjälpa till om jag har lågt blodvärde ? ===
Jo det kan du, du kan istället lämna plasma. Då tar man ut blodet, men återger dig dina blodplättar direkt. Proceduren tar lite längre tid än att lämna bara blodet. En födel med plasman är att den kan frysas in i flera månader.

Blodplasma ges exempelvis till patienter med leversvikt.

=== Övrigt ===
Ett annorlunda sätt att se p ådet hela är också att miljön i Sverige förbättras om vi kan bli självförsörjande på vårt eget blod, som det är nu tvingas vi transportera och importera blod. Logostikmässig säger det ju mig att om fler lämnar blod i Sverige ju bättre blir det för Sverige.

Jag tycker att det var lite skrämmande att gå in på geblod.nu:s hemsida och läsa hur lite blod vi har just nu. Det behövs alltså påfyllning, och då blod är en färskvara sluta inte att gå och lämna blod.

=== Sammanfattande råd och tips om att ge blod ===
Nu har du läst detta och även om du inte störtar iväg imorgon så vet du nu att det finns möjlighet för dig att rädda någons liv- ta tillvara på den möjligheten och bli blodgivare.



Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.