Populära inlägg

tisdag 19 mars 2013

Supergulliga munkar! Sagoalvan

Gjorde supergulliga munkar med min munkmaskin, brorsan fick hjälpa till att fritera dem efter jag format dem i munkmaskinen för att få den där riktiga munksmaken på dem. Man kan köpa munk maskinen hos Cool stuff.



 Här är en bild på några av alla munkar jag gjorde :


 

Så först alltså smeten i munkmaskinen lite mer än 2 minuter per omgång och sedan dopp i fritösen i cirka 30 sekunder på 180 grader. När de sedan kallnat bara till att pynta dem hur man vill!

Här är recept på munksmeten som blir perfekt (har översatt lite amerikanska mått):

Sagoalvans Donutsrecept : 

Tag  en bytta och vispa
2 frukostägg

tillsätt 1 dl mjölk
och
1 msk Milda culinesse flytande margarin.

Blanda allt torrt :
3 dl mjöl
1 dl strösocker
1 msk bakpulver
1 kryddmått kanel
1 tsk salt
1 tsk vaniljpulver

Tillsätt det torra och kör degen med degkrokar till en slät massa.

Droppa sedan i i maskinen och stäng genast locket. Vänta i lite mer än 2 minuter och ta loss munkarna. För att hålet genom munkarna skulle bli snyggt tog jag baksidan på en av elvisparna och tryckte igenom så överfödet lossnade.

Därefter friterade min bror munkarna i 30 sekunder. Bild på hans fritering finns här :
http://www.ciao.se/Fasett_fritos__Recension_110546

Sedan är det bara att vänta till munkarna kallnat lite och sedan garnera dem med strössel, glasyr, blockchoklad eller vad du önskar. Några av munkarna la vi direkt i socker de blev också jättegoda!
Funderar på att köpa en cupakes maskin, undrar vad en sådan kan kosta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.