Populära inlägg

måndag 24 september 2012

Sagoalvan i tårtfabriken. / Sagoalvan

Jag fick sådan lust att göra småtårtor efter att ha sett tv-programmet " Hela Sverige bakar. Här är ett av mina bidrag !


















Jag gör som jag brukar plockade fram allt möjligt jag kunde tänkas behöva :




















Jag gjorde bottnarna så här : Sätt på din ugn på över-under värme på 160 grader. (Står 175 grader men vår ugn är varm, bra om man har koll på hur ens ugn är. Jag använde en sticka sedan också försäkerhetsskull).

Jag hade min plåt på mitten men jag läste nu att man ska helst grädda i nedre delen av ugenne men det gjorde alltså inte jag. Smöra och bröda en form, jag använde krossade Maryland chokladkakor som jag krossade i en påse med vår mortel.





Tag 3 mellanstora ägg som vispas fluffigt med 3 dl strösocker, blanda 2 ½ dl vetemjöl med ½ dl cacao och 1 ½ tsk bakpulver i en skål försig. Värm 1 dl vatten i mikron så det blir hett och ryker. När äggen och sockret är riktigt fluffigt häll sakta med en stor stråle ner vattnet i smeten och vänd därefter i vetemjöl och bakpulver blandningen - obs vispa inte utan rör bara med en slev. Annars kan visst sockerkaksbotten bli för kompakt och det vill man ju inte.

Låt tårtbotten stå i ugnen i cirka 35 minuter.

Direkt innan tårtbottnen kallnade tog jag ut runda cirklar (med ett runt mått som pappa använder när vi gör dumplings) . När botten sedan kallnat tog lag lös tårtbottnarna och hade mycket roligt med att pynta dem. Riktigt fint blir det med riven choklad runt sidorna av minitårtorna. På bilden ser ni med vit choklad. På den har jag använt chokladpudding mellan bottnarna och runt hela- blev väldigt gott sedan med röda vinbär på som min mormor och jag plockat tidigare och lagt i frysen.

Här är en bild på den nya vita chokladen som jag använde runt några av minitårtorna:



















Verkligen en god vit choklad från Marabou! Här är några till minitårtor som jag gjort- de blev alla underbart goda !





















Det enda negativa med bakande är att efteråt måste man städa efter sig. Vi har som tur är väldens tystaste dammsugare, inte ens kattan blir rädd.

Vill du läsa en recension jag skrivit om vår dammsugare läs här :

http://www.ciao.se/Electrolux_ZUS3920__Recension_90432







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.