Populära inlägg

torsdag 19 december 2019

Nu har jag gjort typ världens godaste och saftigaste lussebullar blogginlägg av Sagoalvan

...
Så då kommer här mitt blogg inlägg om de saftigaste lussebullar jag någonsin bakat

Lussebulls recept på saftiga lussebullar med mandelmassa



Det första du gör är att ta ett helt russinpaket och blötlägg det i minst en timme så russinen blir saftiga.

Sen finns andra knep att göra lussebullar goda, ex stöt saffranen med salt istället för socker, jag använde alla knep som jag vet finns ex ha kesella i degen, här är vad du behöver för att göra mina lusse bullar :

150 gram SMÖR
en halv dl sirap
5 dl röd mjölk
1 dl strösocker
250 gram kesella
en påse torrjäst för söta degar
en halv tesked salt
2 kuvert saffran dvs 1 gram saffran
en halv tesked malen kardemumma
russin blötlagda
15 dl fint vetemjöl
4 äggulor och några droppar vatten
en tub mandelmassa
pärlsocker

1) Lägg russinen i vatten i minst en timme
2)Gör som när du gör kanelbullar, smält alltså smöret
tillsätt mjölk till fingervarmt, innan du slår i torrjästen tag lite av russinspaden
och väck jästen med.
3) stöt saffranet i en mortel med saltet
4)Häll i socker, saffran och kardemumma i degvätskan ihop med den väckta jästen.
5) häll i sirap och kesella
6) Häll i 13 dl vetemjöl
7) Blanda väl smeten med degkrokar
8) Blanda i de sista 2 dl vetemjöl, det ska vara kladdigt
9) låt degen vila i 45 minuter
10 ) Ta ur egen med väl inoljade händer med solrosolja, tillsätt INTE mer vetemjöl utan använd oljan för att dra ut degen på bakbodet, en kavel behövs ej.
11) Blanda din mandelmassa med en halv dl flytande margarin och gaffla ihop smeten med mandelmassan och bred den på degen
12) Fördela russinen över degen.

Degen är rätt stor så snurra den från båda hållen och gör sedan som med kanelbullar


OM det känns kladdigt tag bara lite solrosolja på händerna, själva bakbordet hade jag dock lite vetemjöl på så inte degen skulle fastna underifrån.

Sen ska bullarna jäsa i sina formar, se till att pensla dem minst tre ggr innan du häller pärlsocker på bullarna. Jäs i 30 minuter till bullarna blivit cirka dubbelt så stora.


Sen är det dags att grädda dina lussebullar i över undervärme i mitten avugnen i 200 grader i 10 minuter sedan sätter du på 225 grader ytterligare 2 minuter för att få färg. Låt svalna på galler.
Jag blötte dem med vanligt vatten lite medan de svalnade och alla har älskat mina lussebullar.

Jag värmer dem lite i ugnen innan servering, går även bra att värma bara 10 sekunder i micron med för alla bullar smakar ju godare varma.

Lycka till med dina lussebullar !


Mumsigt goda och saftiga lussebullar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.