Populära inlägg

onsdag 11 december 2019

Snart Lucia , hur gör man Lussebullarna bättre , blogginlägg av Sagoalvan

Måste ju säga att jag testat länge, och knepen är ju många på
hur man gör lussebullarna bättre och här kommer några enkla knep.

Nummer ett som jag har foto på här är väldigt lätt :

Det är helt enkelt blötlägg dina russin läääänge!!

Sen är det ju en generell regel för att inte bullarna ska bli torra när de jäser att spraya dem med en misty stråle vatten, köp en ny vatten sprayflaska om du inte har någon kvar efter den varma sommaren som krävde många sprayningar vatten i värmen. 

Det är alltså ett stort no no att låta bullar jäsa under duk men det vet nog de flesta vid det här laget men nämner det i allafall.

Mer för att göra lussebullarna saftigare är att byta ut lika mycket kesella mot mjöl i receptet.

Vad har jag mer för lussebullstips, jo alla har kanske hört att man kan få extra liv i saffranet om man stöter det i en mortel ihop med sockret, jag säger inte att det är fel men det är bättra att stöta saffranet med morteln med SALT istället för att riktigt väcka saffranet ur sin slummer. Tillsätt aldrig mer saffran än receptet dock, det är lite som med kanel det är inte bra för oss med för mycket.

HUR gör man då för att få lite extra smak på degen, jo tillsätt kardemumma, den kan man köpa malen men ändå mortla, med socker i detta fall. Det behövs inte mer än en knivsudd kardemumma.

Sen ja lussebullar är kanske fina som S men är det inte smaken som är viktigast, det tycker iallafall jag så nästa tips är att gör som med vanliga kanelbullar och fyllningen blir då de avrunna russinen, flytande margarin och mandelmassa, har ni inte provat det någon gång, jag lovar ni blir inte besvikna!

Lycka till med lussebullsbakandet nu önskas av Sagoalvan!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.