Populära inlägg

onsdag 1 april 2015

Lumosity hjärnjobb med mormor/ Sagoalvan







 Min mormor och jag kollar in Lumosity som hon prenumererar på. Rätt kul faktiskt att få gnugga sina geniknölar! Så här skrev min mormor om Lumosity år 2012 på en ciao recension :


Lumosity

Den här sidan på internet är för din hjärnhälsa och då menar jag inte den psykiska hälsan på hjärnan utan den fysiska med IQ, koordination, koncentration, snabbhet och minne.
De första tre dagarna får man gratis övningar och sedan bestämma hur man vill göra. Mitt alternativ kändes enkelt då jag har med mig min gamla trotjänar ASUS laptop som jag har både trådlöst nätverk till och kabel(jättebra att ha om man åker till hotell även om man oftast faktiskt får låna helt gratis) fast jag måste erkänna att programmet gör sig bättre från mitt barnbarns Mac där jag nu är på besök.
Jag är alltså mormor och jag vill inte att min hjärna ska bli gammal och trött. Enligt forskningar ska de ha kommit fram till att bara öva sin hjärna i ett par månader cirka en kvart om dagen så ska framgångarna vara bestående i hela 5 år och det är rätt lång tid om man är äldre.
Här pratar vi alltså om en lite mer alternativ kur för senildement och Alzheimers men även den gamla vanliga jag är gammal glömskan.
Fast man behöver inte vara gammal för att Lumosity ska var användbart. Nu med ungdomars alla TV spel så fick de med att sitta med mig häromdagen (dottersonen) och idag (dotterdottern) lite utmaningar till sin egen hjärnverksamhet. Du kan alltså även boosta barns IQ och det är ju inte helt fel. 
Vad finns det för hjärnspel på Lumosity ?

När du köper prenumerationen, eller betalar några månader så låses alla spel upp (med demoversionen i tre dagar hinner man bara få några få spel).
Spelen är uppdelade i olika grupper och det kanske är bäst att jag säger det- spelet är på engelska men har du bara grundläggande kunskaper i det så är det inga problem och i många spel ska du bara minnas exakt var saker dyker upp för det behövs inga engelska kunskaper.
Spelgrupper 
Minne
Koncentration
Flexibilitet
Problemlösning
snabbhet
Totalt är det 39 olika spel.
Exempel på spel

Lös ekvationer innan dropparna ramlar i marken 
Här ska man lösa olika tal som står i droppar innan de ramlar i marken.
Kom ihåg var monstret i trädgården är 
Hjälp din trädgårdsmästare att hitta till blomman att vattna utan att gå på monstret.
Pingvinresan 
Absolut den svåraste. Medan man går i banan för att Pingvinen ska komma fram och äta så flippas hela jorden runt så norr och söder byter plats och sedan kan även öster och väster byta plats och du ska ändå ta dig fram i labyrinten innan en annan figur tar pingvinens mat.
Minns vem som ska äta vad och vad de heter 
Här är det som om det är du som jobba på cafeterian och du ska inte bara minnas vad folk ska äta du ska minnas deras namn med.
Bilda ord 
Det här spelet behövs lite engelska kunskaper för för du ska nämligen bilda ord av de tre första bokstäverna som kommer upp ex :
AMB
Då ska du skriva ord som börjar på de bokstäverna ex ambition, amber, ambivalent och så vidare. Det här spelet tyckte min dotterdotter var jättekul men hon är väldigt duktig på engelska.
Mata fiskarna i dammen 
Här gäller det att hålla reda på vilken fisk man matat och man får fler och fler fiskar hela tiden att mata och man får inte mata samma fisk två gånger.
Bygga ett torn 
Du får fler och fler stenar att bygga ditt torn med men du ska bygga tornet med att i sifferordning klicka på stenarna. Man får bara se siffrorna på stenarna
Var är fågeln 
Minns vart fågeln är och vilken bokstav som synns.
Vad mer ser man på Lumosity

När man är betalande medlem så ser man hur ens BPI värde ändras. Nu kan jag ju inte längre direkt lita på talet för det har ju förbättrats en hel del då barnbarnen spelat på min Lumositysida.. BPI står för ”Brain Performance Index ” och är ett mättal på ens hjärnprestation.
Hitta dit

www.lumosity.com
Vad kostar det ?

Gratis tre demodagar sedan är det lite olika pris, för 2000 kr får du en livstidsprenumeration. Jag har betalat för bara några månader cirka 250 kronor via Paypal.
Rekommenderas

Ja vill du öka din hjärnkapacitet eller hålla din hjärna fräsch är det här något för dig.  "

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Ja vem vill inte hålla sin hjärna fräsch egentligen ? Lite roligare än SUDOKU också enligt min mening!
Här är en länk till att komma dit : http://www.lumosity.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.