Populära inlägg

tisdag 27 januari 2015

Allt för dig, boktips / Sagoalvan

.

Allt för dig

Boken är skriven av Sheila O´Flanagan och det som jag tycker är extra kul med boken är hur huvudrollsinnehavaren i boken faktiskt åker och besöker Stockholm. Egentligen kanske det är en delad huvudroll med två andra det beror lite på hur man väljer att se boken tycker jag. Men främst tycker jag att boken handlar om den irländska tjejen Lainey som är uppväxt hos sin mormor Madeleine, hon har även i 14-årsåldern besökt sin mamma Deanna i Monteray i USA. I Monteray är hon, Lainey även född.
Haha lite då och då medan jag läste boken gick jag och gav min mamma en kram, tänk ändå vad böcker kan påverka en!
Fakta om boken

Författare : Sheila O´Flanagan 
Översättning : Helen Lungmark
Originalets titel : All for you
Förlag : Pocketförlaget
År : 2011
Omslag : Nina Leino
Bilder : Getty Images
ISBN : 978-91-86969-41-7
Antal sidor : 496
Handling

Vi får följa den irländska TV meterologen Lainey som vuxit upp med sin mormor och morfar och inte alls träffat sin mamma så mycket. Mamman Deanna är en feministförkämpe och Lainey finner det svårt att leva upp till sin mammas mål.
Vi möter även hennes vänner Carla och Val, hennes pojkvän Ken och den snygge grannen Shay, men på något sätt är ändå mysteriet :-Var är Jorge, hennes biologiske far?
Miljöer

Miljöerna känns väldigt tydligt beskrivna och när jag blundar kan jag se Laineys lägenhet framför mig, luktar jag kan jag dra in doften av Kens rosor i hennes enda vas och öppnar jag munne och tuggar kan jag känna de små spröda cupcakes smulas sönder i min mun. Sakta kan jag stryka handen över en av Laineys rosa eller lila kläder hon behöver ha i studion för att blått skulle smälta ihop med meterologkartans hav. Att de även i boken beger sig till Stockholm ger mig ju naturligtvis en fördel för här vet jag hur det ser ut när de lämnar Wasaskeppets ingång till exempel. 
Övrigt

Jag tycker att boken har ett lätt språk, ja förutom varje väderreferens som står under varje kapitel, bäst av dessa är naturligtvis en som man kan relatera till och det är : ” Regnbåge: uppstår när solens strålar reflekteras genom regndroppar i luften och bildar ett mångfärgat spektrum i form av en båge ”.
I början av boken står det ett citat av Dolly Parton :
" If you want the rainbow, you´ve got to put up with the rain.”
Och så är det med ju allt här i livet, känner mig själv väldigt pank just nu och har inte råd att köpa något fint åt min pojkvän som jag skulle vilja, tyvärr. 
Rekommenderas

Ja jag gillar berättelsen och det känns som att det finns mer att få veta om Lainey.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.