Populära inlägg

söndag 11 januari 2015

Ny printer! / Sagoalvan

Alltså bara så kul jag fick en printer i julklapp. Nu kanske de flesta tänker att vad nej men vad ska man med en printer till när man ju gör allt typ digitalt nuförtiden. Men man kan printa ut roliga inbjudningskort eller födelsedagskort. Sedan finns en enormt kreativa sidor som man kan besöka, minns när vi gjorde en koalabjörn i 3D. Så kul att äga en alldeles egen printer!!

Man kan ju undra lite hur jag gjorde för att installera den- kan verkligen "vem" som helst installera en printer till sin dator. Måte man inte vara enormt datakunnig? Jag kan direkt svara NEJ på det för kan jag så kan alla.

En sak min mormor inte tänkt på såklart var att det inte i printerpaketet innehöll den slags sladd man behöver för att installalera själva printern. Vilket i mitt fall gjorde att det tagit mig lite tid att kunna installera printern som heter XP-215 från Epson. Jag gick dock in på deras hemsida :

http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/12299


och läste om printern och där stod ju klart och tydligt att den sladden inte fanns med. Det är en PDF:fil längre ner på sidan. Det bästa med att läsa på deras hemsida var också att jag lätt kunde läsa bruksanvisningen vilket jag tidigare gjort på pappersvarianten som medföljde printern. Jag hade redan satt sladden i väggen, tagit bort alla figolitbitar och blåa tejpbitar som satt som transportskydd. Jag lyckades även utan problem sätta dit de fyra färgkassetterna. Jag läste bruksanvisningen noga och gjorde precis som det stod där. Exempelvis ska man bara skaka den svarta färgen vilket jag också gjorde. Jag vet inte varför just den färgen skulle skakas och inte de andra men man kan väl anse att företaget som säljer printern och skriver bruksanvisningen vet bäst.

Jag började sedan med att bara hämta ett vanligt papper från skolan och kopierade det eftersom jag inte satt i den i datorn än.

När jag så läst bruksanvisningen på internet gick jag på skattjakt i vårt hem, klart med så många datorer som vi har att den där sladden måste finnas tänkte jag. I ena ändan letade jag efter ett vanligt USB uttag som skulle in i MAC:ens baksida och sedan i andra änden var själva sladden liten och fyrkantig och den satte jag så in i printerns baksida. OM man har printern rakt framför sig och sträcker fram vänster handen så sitter uttaget så till vänster på baksidan. Faktiskt lite mekkigt att stoppa i sladden jag fick faktiskt kolla med en ficklampa ordentligt att jag var på rätt ställe.

Jaha tänkte jag nu är det väl bara att printa ut från datorn, men nej såklart skulle jag ju sätta i skivan i Mac:ens dvd uttag( till höger på skärmen finns ett skivuttag). Så då gjorde jag det. Slog på printern och då kom i Finder en app upp för att installera, bara att trycka. Ja klart, tänkte jag. OK jag var så klar att jag kunde printa ut en bild från datorn men inte så klar att jag kunde printa ut trådlöst- vilket jag vill från både min iPAD oh från min mobil. Så då kom det svåra. Först provade jag bara. Klart det inte gick för pappa har såklart lösenord på vårt nätverk men det fattade inte jag. Jag nöjde mig så några dagar med att bara maila mig själv mellan mina apparater och skriva ut via datorn men sedan kom jag på att javisst måste det vara ett lösenord så jag frågade pappa om det.

Detta med lösenordsinskrivandet på nätverket var dock lite svårare för det kom inte upp automatiskt. Hela tiden fick jag upp vårt nätverk klickade OK och fortsätt men hittade inte var man skulle skriva in lösenordet men så tänkte jag nä nu avbryter jag för varje gång jag försökte installera nätverket höll den på i 5 minuter innan den sa att det misslyckades- och då när jag tryckte avbryt kom en lista upp med flera nätverk (exempelvis grannens!!) då tog jag och klickade på vårt nätverk och se DÄR skulle man skriva i lösenordet och jippi nu blev det löst helt.

Trodde jag kanske jag ska säga för bara för att du gjort printern nätverksåtkomlig betyder inte automatiskt att din iPAD kan printa till den men det var verligen enkelt att ordna det var bara att gå in på Epsons hemsida igen via iPaden och då kom jag till appstore för att ladda hem appen som gör att man kan printa ut bilder från iPAD:rn trådlöst till printern. Jag gjorde sedan likadant med mobilen och nu kan jag printa trådlöst till printern från min mobil och från iPAD:en

Så visst tog det mig några dagar att klura ut allt men jag känner mig verkligen nöjd( och smart) att jag klarade typ allt själv även om det faktiskt behövs både en extra sladd och lösenord till ens nätverk tycker jag att jag gjorde ett bra jobb.

Jag gillar utskriftskvalitén, man kan även ändra i inställningarna både på mobilen och i iPAD:en så man får upp ljushetskvalitén med. De första bilderna jag printade ut var lite mörka. Jag har kommit på en väldigt bra födelsedagspresent idé med och det är att ge ett litet utprintat häfte med exempelvis 20 minuters massage, eller jag följer med dig på GYM.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.