Populära inlägg

söndag 11 januari 2015

Filmtips ! / After Earth Sagoalvan

After Earth

Den här filmen är med Will Smith och som hans son spelar hans riktiga son. Filmen är placerad i kategorin framtidsfilmer och som i andra sådana så har vi förstört jorden, precis det alla är rädda för har hänt och jorden är inte längre bebolig. 
Will Smith är i filmen en extremt disciplinerad far och allt hans son vill är att få erkännande eller vad vi idag kallar cred för sitt hårda slit. Filmen är faktiskt väldigt djup tycker jag och inte alls en vanlig sci-fi film och allt som skulle kunnat vara B-film i sci-fi är helt bortskalat och utsuddat. Sonen bär på ett hemskt minne och han beskyller sig själv vilket är rätt traumatiskt att se tycker jag.
När pappan är borta på sina oändliga rymdäventyr tränar sonen. Han vill bli soldat i rymdarmén men han är för ung för impulsiv och har svårt att se helheten.
Fakta om filmen

År 2013
Genre = Sci-fi
Regissör : M. Night Shyamalan
Författare: Will Smith (!)
Spellängd . 100 minuter
Skådespelare 
Jaden Smith – sonen Kitai Raige
Will Smith-Cypher Raige
Sophie Okonedo-Faia Raige
Zoe Isabella Kravitz -Senshi Raige 
Jaden Martin – Kitai som liten
Handling

Huvudhandlingen är förhållandet mellan far och son, hur det utvecklas från kyla, disciplin till något annat, något gott och varm nästan fluffigt trots det som de går igenom efter att ha kraschlandat på jorden där människor inte längre kan leva.
Men visst är det en sci-fi film med med olika läskiga monster där jag finner det minsta monstret allra läskigast. När sonen Kitai springer, simmar och tar sig över jordens inte längre så snälla yta för att rädda både honom och sin far är filmen som allra mest spännande. Varelserna han möter är kanske inte långt ifrån de som funnits på jorden men de är snabbare och väldigt farliga.
Kitai är rädd och får oväntad hjälp, som en eluppvärmd filt i snöstorm smälter snön men också mitt hjärta. Vilken otroligt snäll varelse som ger upp allt för Kitai!
Kommer far och son komma överrens och viktigare hur blir man en ghost så den jättegigantska besten på jorden inte ser Kitai på hans långa äventyr på jordens yta?
Miljöer

Man ser direkt att detta inte är nutid utan framtid. Kläderna är annorlunda men framförallt miljön. Det går inte längre att leva på jorden men vi får ändå se den. Den påminner mycket om idag fast nu bebos den av läskiga varelser. Vår jord är verkligen vacker. Kanske skrev Will Smith denna story för att påminna oss om att vara rädda om vår jord. 
Vi får även se miljöer som rymdskepp och det tycker jag verkligen tillhör en sci-fi film. Riktigt bra gjort är det med.
Inspelningsplatser
  • La Fortuna, San Carlos, Costa Rica
  • Schweiz
  • Utah, USA
  • Philadelphia, Pennsylvania, USA
  • Humboldt County, California, USA
  • Spaceport America, Sierra County, New Mexico, USA
Övrigt , vad jag tycker och skådespelarinsatser

Den här filmen gillade jag faktiskt. Den har nästan allt. Inte så mycket humor men det är spännande och värme i filmen som faktiskt är djup tycker jag. Det finns massa nya saker i framtiden som gör filmen extra intressant att se. Nu är det vi som åker i ufon liksom.
Jag tror att rätt många som ser filmen kommer gilla den. Visst att jag bitvis tycker att Jaden Smith kanske spelar lite väl rädd men det är klart har man sett döden i vitögat så kanske det är så rädd man är. Will Smith skådespelarinsats är oklanderlig och jag tänker se mer av hans filmer helt klart. I denna filmen har han dock mer en biroll för huvudpersonen är hans son(hans riktiga son). 
Rekommenderas

Ja en spännande sci-fi film !





































//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jag gillar att försjunka mig i exempelvis filmer det är som att hjärnan får en resa alldeles GRATIS, nästan! Särskilt spännande är lite så här utomjordliga / Earth aktiga filmer där man får se jorden i framtiden

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.