Populära inlägg

lördag 17 mars 2012

17 mars 2012 S:t Patrick´s day/ Kuligheter

S:t Patrick:s day 17 mars 2012

Den 17 mars firar Irland sin nationaldag med S:t Patrick:s day. Vi ska också fira den här hemma hos oss för det blir ju grönt värre för frugans väninna är vegetarian :- )

Den extremt fina bilden ni ser här nedan har min dotter gjort så jag skulle ha något piff till mitt inlägg om S:t Patrick Day. Hon är riktigt duktig på att ordna bilder och fotografier. Frugan och jag gav henne en del ritböcker en jul i julklapp men de vet jag inte om hon tittar så mycket i. Allt är ju så data orienterat idag, annat var det när man själv var ung. Då bestod datan möjligtvis av spaceinvader och tv spelet var två bollar som studsade över tv skärmen som tennis.

Ha gärna på dig något grönt denna 17 mars för om du träffar på en Irländare har de enligt tradition rätt att nypa en :- ) Jag ska ha en mycket grön skjorta på mig. Och jag har köpt grön sprit :- )

På Irland är S:t Patrick ett helgon som tog Kristendomen till ön. Jag kommer inte gå med i paraden i Stockholm kl 12,30 som utgår från Kungliga biblioteket och går till Kornhamnstorg utan det blir bara en enklare hemmakvälls firande på S:t Patricks day. Jag tycker dock att det är väldigt roligt att andra länder även firar denna dag. Tydligen så färgar man i Chiacago en hel flod grön.

Vill man gå på en Irländsk pub i Stockholm kan man gå till denna : http://www.theliffey.se/

Är du intresserad av Irländsk mat kan du gå till den här hemsidan : http://www.bordbia.ie/aboutfood/irishfood/
 Ha en trevlig S:t Patrick:s day :- )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.