Populära inlägg

onsdag 8 augusti 2012

Letar efter Man on Mars ! Curiosity / Sagoalvan

Letar efter Man on Mars !

Jag har just fått besök av pappan och mamman till min kompis Man on Mars och de letar nu efter sin lilla son Man on Mars, men jag har inte sett honom. Kanske har han åkt hem till Mars?






















Så här ser "Man on Mars" ut om någon ser honom, kanske kan sonden Curiosity som just landat på Mars hitta honom.

 

























Jag undrar lite vad man kommer hitta på Mars och vilka fynd man kommer att göra. Man kan verkligen spekulera helt vilt vad sonden kommer träffa på på planeten Mars, jag läste en gång en text inne på vår egen toalett för ett par månader sedan som jag tyckte var helt jättekul och det gick ut på att man nu letar efter intelligent liv i rymden.

Och det var ju bara så roligt för alltså om vi kommer till Mars och träffar på " Man on Mars " (figuren på min bild) ska vi då bara strunta i honom, nej nej han är inte vad vi kategoriserar som intelligent liv så vi går vidare. Ha ha !

Själv tycker jag att det vore helt fantastiskt om man kunde bygga en slags pipeline mellan någon planet och jorden och på det sättet frakta saker man hittar. Tänk er bara att kunna hitta någon sällsynt sten så är det bara att slänga ner den i pipelinen så kan den undersökas i ett labb på jorden. Jag menar sonden tog ju hela 8 månader på sig att nå mars så det tar ju verkligen tid att få hem proven.

 En sak som vore grymt bra om de kunde hitta är ju gasen Helium, jag tycker att det är tråkigt att den gasen bara finns en endaste fyndighet för på jorden och den ligger i Arizona i USA för just helium gör att när jag inte mår bra kan jag fästa många ballonger vid mig och ändå flyga.

Om jag ska försöka vara lite mer seriös så har jag varit i USA och sett riktiga saker som används av USA:s rymdprogram då vi var till Cape Caneveral i Florida och det var verkligen jätteintressant att se allt.

Sonden Curiosity ska vara på Mars i cirka 2 år! Så räkna med att det kommer finnas mycket att läsa efter den kommit tillbaka med alla prover tagna från en kall crater på mars ( 0 till – 90 grader just i den cratern).

Jag är lite ledsen över att cratern är så kall för då kommer de nog inte hitta min kompis Man on Mars, men om de ändå gör det hoppas jag de inte avfärdar honom för att han inte räknas som ” intelligent” liv !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.