Populära inlägg

fredag 5 oktober 2012

Oktober,Rosa bandet och SORG/ Rosochris

Hur kommer man över en sorg ?

Jag har haft en del sorg i livet, såsom många andra människor. Det är ju lite så livet är att man drabbas av både kriser och sorger. Jag har inget färdigt recept att 1) så här gör du eller 2) gör detta efter att du gjort detta. Det finns inget recept och det beror på att vi är alla olika.

OCH alla sorger är olika…!

Mina egna erfarenheter av sorger

Jag har under årens lopp hunnit förlora en hel del nära och kära men även bekanta och affärskontakter har givit mig känslan av stor förlust.
Man kan även känna sorg när man hör något hemskt som skett(ex Norge massakern) och känna med alla dem som förlorat någon.
Jag har själv förlorat människor som jag brytt mig väldigt mycket om i 3 av nutidens katastrofer:
• Estoniakatastrofen 1994, jag hade också tänkt följa med på denna resan men en väninna fick influensa och jag blev också sjuk, så vi tog aldrig båten. Däremot tog tre andra bekanta kvinnor till oss båten. Och nu fick jag dilemmat av att vara glad fast jag var ledsen. Jag brottades med skuldkänslor.
• World Trade Center, när flygplan 9/11 2001 störtade in i hus, med fasa såg jag bilderna som strömmade ut ur TV:n på jobbet. Vi alla höll andan, grät och höll varandras händer. Jag förstår nu varför så många valde att hoppa och jag tror många tänkt att det var för att inte slukas levande va elden men jag tror att det var för att man ville att de efterlevande skulle ha någon att identifiera, någon att begrava. Att dödförklaras utan kropp är svårt i vilket land du än befinner dig i och ovissheten är tärande.
• Tsunamin julen 2004, som drabbade flera länder som Thailand, Sri Lanka, Indonesien, Indien och även Maldiverna. Här förlorade jag en väninna jag lärt känna via arbetet. Vi var inte jättenära med det kändes ändock som en STOR förlust.

Men ändå är det ju de människor som du levt, lever med som bringar dig största sorg om de går bort. Jag har förlorat både vänner, bekanta och släktingar. De som rycks bort för tidigt i olyckor eller sjukdomar känns jobbigast för man har inte fått ställa in sig, om man nu kan ställa in sig för att någon nära en ska gå bort. Och även om man får veta kan man inte ta in det då för du är så chockad.
Kan man komma över en sorg?

Jag tycker väl kanske inte att man kommer över en sorg men man kan ta sig igenom sorgen och komma ut på andra sidan. Tilltufsad och annorlunda.
Många gör misstaget att direkt ersätta sin förlust, det kan vara allt från husdjur till en trasig bil- men alla gör det. Tyvärr gäller det även människor, man försöker ersätta sin förlust med någonting som ska täcka det gapande tomma hålet som har blivit. När man hamnar här tar sorgen tid att bearbeta. Man ger sig varken tid eller möjlighet att sörja sin förlust. Här tycker jag det istället kan hjälpa med att prata med andra i ens egen situation, men naturligtvis även med befintliga vänner och familj.
Jag förlorade min bästa väninna till cancer, det gick fort. På mindre än ett halvår så var hon borta. Jag försökte ersätta henne med nya väninnor, flera nya väninnor. Men det fungerar inte så. Man kan inte berätta samma saker för någon man känt länge till någon man just träffat. Min väninna som gick bort visste mer om mig än min egen mor. Den som alltid funnits hos mig och stöttat mig i kriser och sorger är min man och han är helt underbar. I julklapp fick jag block och pennor och sedan dess har jag lite amatör mässigt ritat och jag har märkt att det hjälper mig.
Att rita änglar började jag med då och det är så lugnande. Jag kan nu säga att min väninna fattas mig utan att känna att väggar och tak är på väg att trycka sönder mig och mitt hjärta stannar i bröstkorgen och slits inte ut av en kall isig hand.
DU fattas mig, du fattas mig, du fattas mig !!!
Köpa Rosa bandet produkter ? 

Tänk gärna på att skänka pengar för att hjälpa till mot kampen mot Cancer. Har du en dotter? Se till att hon tar Gardasil spruta( det har min dotter Sagoalvan här fått göra och det är ett vaccin mot livmoderhalscancer).

 Stöd Bröstcancerfonden

Här kan du gå in online och köpa rosa produkter :

Hur skänker jag lättast pengar för kampen mot cancer?

Jag tycker att Rosa Bandet är en jättebra kampanj varje år i hela Oktober. Du kan köpa reflexer eller fina pins, du kan skänka pengar när du tittar på Rosa Bandet galan och du kan köpa rosa bandet stödda produkter.
Hela oktober finns även en SMS kampanj då man kan skicka ordet ROSA till 72988
då skänker du 50 kronor till Cancerfonden och får ett digitalt rosa band i mobilen. Nu när jag har så fin mobil kommer jag helt klart att använda mig av den möjligheten att skänka en liten slant. Många bäckar små som man säger.

Gå på kontrollerna, Cancer som upptäcks tidigt har större överlevnadschans.
Kvinnor i min ålder kallas lite då och då på två olika slags kontroller, den ena är där de tar prov från livmodershalsen och det andra är där man tar röntgenbilder på brösten.
Sist jag var för att ta röntgenbilder berättade sjuksköterskan att läkaren använder bilderna från gången innan och jämför med och därför är det ju så viktigt att gå varje gång man blir kallad(det är 1 ½ år mellan gångerna). Det kostade 140 kronor nu sist som jag var och röntgen sjuksköterskan tog fyra bilder, hela besöket var över på 5 minuter.

Slutord

Tänk på att alla även reagerar olika på sorg, vissa blir arga, andra nedstämda, vissa blir frustrerade och andra instängda. Att nå någon som är instängd i sin sorg är svårast tycker jag. Och jag måste säga att se någon ha sorg är värre än att ha det själv, man känner sig så oändligt maktlös.

Stöd Bröstcancerfonden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.