Populära inlägg

måndag 1 oktober 2012

Parfymtestare = Sagoalvan

Jag har testat lite olika parfymer för att skriva recension om dem på Ciaos recensioner där jag är medlem Sagoalvan, just nu kan man faktiskt få 5 kronor för att skriva en recension om en parfym. Jag har köpt en "ny" parfym rätt nyligen :

Britney Spears Curious parfym

50 ml Spray Eau de parfum spray
Jag har ”hängt” lite på Tradera och blivit en av deras främsta förespråkare, det går verkligen att hitta saker billigt där. Liksom en persons ”skräp” är en annan persons skatt. Du kan så klart köpa denna parfym på andra ställen med på internet.

Jag gick ju lite på min fyndjakt efter parfym på hur flaskan ser ut mer än doften eftersom jag inte visste exakt hur den doftade. Självklart kan man ju gå till en affär innan och dofta lite och se vad man gillar, eller passa på att köpa en ny parfym när man åker färja för där är de ju lite billigare att handla om priset är en stor fråga, som det ju är för mig med rätt begränsade pengar.
Jag är verkligen glad över mitt parfymfynd och det doftar verkligen gott.
Designen på flaskan är mycket fin- se foto. Mest gillar jag den nästan himmelsblå färgen. Så här på hösten är det alltid lugnande och skönt att titta på blått som tyvärr uteblivit för en rätt grå himmel.
Jag tycker att det är kul att det är Britney Spears parfym, redan som liten hoppade jag runt till tonerna av ” If you want to be my lover ” med Spice Girls utan att riktigt veta vad de sjöng, ha ha.
Doften är rätt stark tycker jag , det jag gillar den för är de små undertonerna av Jasmin. Jag tror den passar bättre på kvällen än på dagen. 
Parfymens noter

Toppnoter : Magnolia, anjoupäron och lotusblomma
Hjärtnoter: Ros, jasmin och rosa cyklamen
Basnoter: Vanilj, musk och sandelträ

Övrigt

Jag gillar även de söta hjärtana så hänger på flaskan- verkligen jättefina.

Rekommenderas

Ja




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Sedan har vi parfym som jag haft ett tag:

J.Lo Glow parfym

Det är jättemånga sångerskor som fått äran att göra en parfym och det har även Jennifer Lopez, hon är även skådespelerska och jag har sett en del romantiska filmer med henne, särskilt en minns jag där hon sitter i ett träd på slutet och plockar bara fram en viss sorts MM godisar. J.Lo är alltså en förkortning av Jennifer Lopez namn.

Jag har haft den här parfymen ett tag, jag fick den av min mamma för hon ville inte ha den och jag kan bara ha ”riktiga” parfymer för jag har så känslig hud. Jobbigt för det är rätt dyrt då för mig att dofta gott men å andra sidan håller parfymdoften på de dyra parfymerna faktiskt längre. Jag har kompisar som bara har billighetsparfymer som heter lite snarlikt kända parfymer och de får spraya på flera gånger om dagen så då kan man ju fråga sig vad so är billigast egentligen.

Jag vet inte riktigt varför jag fick mammas jag tror hon bara tröttnat på den och ville vara snäll mot mig. Det är absolut inget fel på doften, kanske är det mer en kvällsparfym fast jag har haft den några gånger i skolan med då den har lite attityd i sig.

Att det ligger Jasmin i basen är det jag gillar bäst med parfymen.

Doftnoter
Toppnoter :Apelsinblomma, Grapefrukt, ochNeroli
Hjärtnoter : Ros, Sandalträ och Amber
Basnoter : Jasmin, Vanilj, Mysk och Orris (Iris- och violdoft)

Ingredienser
Alcohol Denat
Parfum
Aqua
Benzyl Salicylate
Hexyl Cinnamal
Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde
Octylacrylamide Copolymer
Alcohol
Alpha-Isomethyl Ionone
Benzyl Alcohol
Benzyl Benzoate
BHT
Butyl Methoxydibenzoylmethane
Butylphenyl Methylpropional
Cinnamyl Alcohol
Citronellol
Eugenol
Farnesol
Geraniol
Hydrolyzed Jojoba Esters
Hydroxycitronellal
Limonene
Linalool
Tetramethylhydroxypiperdinol
Citrate
CI 14700
CI 19140

-----------------------------------------------------


_________________________________

Här är några till parfymrecensioner jag skrivit(fast förut), rekommenderar dessa parfymer verkligen!  :


Boss Femme EdP

50 ml
( Under flaskan står Made in UK samt siffrorna 9093)
Tag rätt flaska !
Först måste jag bara "varna" för att Hugo Boss tyvärr har gjort två parfymer väldigt snarlika i form och namn. Denna kan lätt förväxlas med
Boss Essence de Femme EdP och denna Boss Femme är den som doftar godare av de två och är den mer diskreta av dem två.
Om ni lätt vill skilja dem åt när ni doftar på testerna i parfymaffären/ taxfree butiken eller var ni är så är denna parfym som jag recenserar nu ljust ljust rosa.
Designen
Designen på flaskan är mycket enkel och egentligen är det lite konstigt att jag fastnade för att vilja prova denna parfym från början i parfymaffären Det var i alla fall en av av fyra parfymer jag provade den där dagen jag bestämt mig för att använda födelsedagspengarna till en ” riktig” parfym. Jag hade tidigare fått hudutslag av en Parfym jag fått av Farmor som hon köpte på Rusta till mig. Det jag kan säga om det är att man ska inte döma hunden efter håren ( som mormor alltid säger ! ).
Doften


Denna parfym passar alla, gammal som ung som vill dofta som en Sagoälva ! Kanske har man inte råd att lägga så mycket pengar på parfym men jag har ju liksom inget val ! Jag har använt denna så mycket och ofta att den börjar ta slut. Jag försöker få ut så mycket som möjligt av doften.
Jag doftar gärna så här på hela kroppen så jag brukar spruta rakt upp i luften så dropparna regnar som en fin sommardis ned över hela mig.

Doften är svagt söt och doftar som när man doftar på stora gula rosor.
Så snart den första doften lagt sig lite doftar det fortfarande som rosor men som om du står i ett valv med snirkliga rosor som klättrar upp på vardera sida om dig.


Jag tror inte det finns någon som skulle ogilla denna doft och jag tror en och annan kille gärna doftat lite längre på dig när du har denna på dig.

Jag vet att dofter är väldigt individuella och att man kan dofta olika av olika parfymer men jag tror ingen behöver vara orolig för att denna skulle dofta fel på dem.
Lyxkänsla
Trots avsaknad av vacker flaska dröjer sig en lyxkänsla kvar när jag har denna parfym på mig. Det är som doften förvandlar en till en Sagoälva och vingarna börjar vifta med extra intensitet då jag får denna parfym på mig.
Ingredienser
Alcohol Denat., Parfum (Fragrance), Aqua (Water), Benzophenone-2, Propylene Glycol, Methylparaben, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Butylphenyl Methylpropional, Hydroxycitronellal, Linalool, Geraniol, Limonene, Alpha-Isomethyl Ionone, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Cinnamyl Alcohol, Benzyl Salicylate, Benzyl Benzoate, Farnesol, Isoeugenol, Citral, Benzyl Alcohol, Eugenol, CI 14700/Red 4, CI 60730/Ext.Violet 2.
Doftnoter
Toppnoter
Tangerin, Svartvinbärskorn och Fresia.
Hjärta
Orientalisk lilja, Doftranka och Rosenblad.
Basnoter
Mysk, Aprikos och Citronträ.



Burberry Brit EdT (sommer edition for women)

50 ml 1.7 fl.oz
Ni som läst mina tidigare recensioner vet att min mormor är lite galen och ger lite dyra presenter när hon kommer på besök. Denna gång fick jag denna parfym. Min flaska är på hela 50 ml och mormor har köpt den i München men du kan köpa en 30 ml flaska på Kicks för 445 kronor.
Först när jag sprayade på mig den tittade jag på mormor lite tveksamt – den luktar tokmycket av grapefrukt. Lugn bara lugn sa hon den riktiga doften kommer du älska. Hon hade gått runt på Münchens flygplats länge och doftat och bestämt sig för denna trots att toppnoten är extremt stark. Annars brukar ju toppnoter vara den som man faller för för att sedan tycka att hjärtnot och basnot bara är något i bakgrunden och man vill hela tiden spraya på mer för att känna toppnoten igen som försvinner efter bara en 20 -30 minuter.
Så är inte den här parfymen, allt man vill är att toppnoten ska lägga sig ner och vila så att hjärtnot och basnot kommer fram i ett Sagoalvsblommigt hav av pioner. Så den ”riktiga” doften som håller i hela dagen är den som doftar riktigt gott, och man får nästan som ”genomlida” de 30 minuterna med grapefruktdoften, nu efter några dagar med parfymen är jag helnöjd.
Den här parfymen är nu det första jag sätter på mig på morgonen, för jag vill inte att någon annan ska behöva känna grapefrukt doften och sedan för att kunna dofta underbart gott resten av dagen.
Jag har nu även planterat Burberry Brit for women Edt i min Sagoalvsträdgård och en av grodorna sitter och vaktar min parfym.
Om noterna kan jag övrigt säga att det är mest pioner och en varm doft som kvarstår efter toppnotens alltför starka citrusdoft, vilket alltså är en väldigt god doft. Av vaniljen känner man inget tycker jag. 
Noterna
Toppnot:
Krispigt grön Mandel
Isigt Päron
Italiensk Lime.
Hjärtnot:
Sockrad Mandel
Vit Pion.
Basnot:
Amber
Mahognyträ
Tonka Böna
Vanilj.
Ingredienser:

Alcohol Denat. (SD Alcohol 39-C), Parfum (Fragrance), Aqua (Water), Ethylhexyl Methoxycinnamate, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Ethylhexyl Salicylate, Benzyl Salicylate, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Linalool, Limonene, Hexyl Cinnamal, Coumarin, Citral, Cinnamal, CI 14700 (Red 34), CI 19140 (Yellow 5), CI 17200 (Red 33).
Förpackning
Jag har sagt det förut och det är att det är inte flaskan som gör innehållet utan doften. Flaskan är väldigt intetsägande med bara några vita rutmönster på.
Rekommenderas

Ja den kvarvarande doften som kommer efter 30 minuter är helt enkelt underbar!







BVLGARI Jasmin Noir Mon Sagoalvans nya doft.

50 ml
Jag fick den här parfymen av mina föräldrar i julklapp. De har köpt den på en Viking Line båt i höstas för de vet hur mycket jag gillar Jasmindoft. Parfymen är rätt nytillverkad och kom ut på våren 2011, jag har inte frågat vad den kostar, tycker kanske att det är lite ofint, men då det är en så fin parfym från BVLGARI kan jag tänka runt 500 kronor i alla fall.
Doft

Jag har använt den varje dag sedan julafton och doften är ljuvlig som om Jasminblad sakta sakta singlar ner som snö runt mig där jag går. Jasmine är den blomma jag tycker doftar allra godast av alla blommor som existerar. Den ser kanske lite oansenlig ut med sina vita små blad men doften är frisk ljuvlig och som att bli omfamnade av en fluffig filt.
Doften är alltså väldigt mild och på inget sätt övervälmingande som det ibland kan vara när man doftar på andras kvinnoparfym när de kliver på bussen och doften tar över totalt. Nej den här är som sträckta blomfält som du spinger barfota utmed och känner att det doftar blommor, inget starkt och inte för mycket.
Doften sitter ifrån morgon till eftermiddag, då tar jag ny så det håller hela kvällen med.
Noter 
Ni får ursäkta men jag hittar dem bara på engelska :
Golden Cedrat, Lily of the Valley, Jasmine, Sambac, Anglewing Jasmine, Musky Nougatine, Cedar, Patchouli.
Fakta

På kartongen står det att den är gjord i Italien.
Kirsten Dunst är reklamansikte för parfymen.
Ingredienser , enligt förpackningen

Alcohol denant
Parfum
Aqua
Linalool
Limonene
Benzyl salicytate
Ethylhexyl methoxycinnamate
Butyl
Methoxydibenzoylmethane
Coumarin
Ethylhexyl salicylate
Alpha-isomethyl
Ionone
Geraniol
Eugenol
Cinnamal
Citronellol
Cl 60730( Ext violet 2)
Design

Designen på flaskan är rätt enkel men jag har märkt att doft ju faktiskt inte sitter i designen på flaskan utan i de själva dropparna i flaskan. Ofta tror jag att vi blir lite lurade av parfymflaskornas utseende när vi köper parfym. Vem vill inte ha en jättevacker flaska, men vad ska du med parfymen till om du inte gillar doften?
Flaskan är genomskinlig, så ingen färg alls. Korken är guldfärgad.
Övrigt

Då parfymen är rätt ny och mina föräldrar köpte den på Viking Line är det kanske just där du måste hitta den för att köpa den.
Rekommenderas

Ja och det är väl en jättebra ursäkt för att åka på kryssning att det är just där parfymen du vill köpa finns!


Doften Paul Smith Optimistic for her

30 ml
Var med min farmor och handlade på Kicks eftersom jag tidigare i år fått massa presentkort där då jag fyllde år. Efter långt doftande bestämde jag mig slutligen för en flaska optimism- och det är väl något vi alla behöver!
Det jag främst föll för var den fruktiga doften blandat med rosdoft( iris enligt noterna). Och ja jag tycker att jag direkt blev mer optimistisk av att dofta på den! 
Inköpsställe och pris

Kicks 359 kr 
Doftnoter
Topp noter
Rosa Grapefrukt, hallon och litchi.

Hjärtnoter : Rosa söta ärtor ( ? har försökt översätta ” pink sweet peas” ) , mandarin , apelsin och tranbär samt ”macaroons sweets” ( ? ledsen men kom inte fram till någon översättning tror det är hallonbiskvi men helt osäker är jag ).
Basnoter 
Iris och “patchouli”.

Ingredienser
Alcohol Denat ( Sd Alcohol 39-C)Parfum ( Fragrance)Aqua( water )LimoneBenzyl salicylateButylphenyl methylpropionalLinaloolAlpha- isomethyl iononeCitronellolHydroxycitronellolBetyl methoxydiben-zoylmethaneEthylhexyl methoxycinnamateGeraniolEthylhexyl salicylateCitralCI 17200 (Red 33)
Gjord av

Inter Parfums4 Rond point des Champs Elysees75008 Paris
Övrigt

Jag satte på mig doften i affären efter att ha doftat på flera olika på svarta långa pappersbitar och bestämt mig för att se hur den doftade just på mig. Vad glad jag blev, jag var till och med tvungen att putta tillbaka Sagoalvsvingarna som höll på att slå ut i full blom i affären så inte expediten skulle se dem.
Doften smyger sig in i näsborrarna och är inte alls påträngande bara fruktigt och blommigt god. I affären blundar jag och ser hur jag stänker droppar lite här och där i trädgården i hopp om att den ska börja växa.
Rekommenderas

Ja iväg till en Kicks och dofta på den, jag kan garantera att du inte kan stå emot att köpa den för den doftar så gott!


-------------------------------------------------------------------- ___________________________________________

Och slutligen ännu en rekommendation : 

Det som verkligen går igen i många av mina parfymer är den underbara doften av Jasmin, är det något som jag gillar så är det Jasmindoft. Helt underbar ! 

Så här är min sista rekommendation för nu  :

Hugo Boss Woman Eau De Toilette Spray
Jag berättade för min farmor om mina parfym bryderier att jag behövde köpa en ny parfym och jag har ju väldigt känslig hud så Rustas parfymer går helt bort. Jag ville gärna ha en ny doft så farmor tog mig till en parfym affär och vi började dofta oss igenom massa parfymer.
Först var jag bara intresserad av parfymer med lite coolare flaskor men sedan tog min farmor fram denna enligt mig väldigt fula flaskan på 40 ml- ser ju ut som en fältflaska för en militär eller nåt. I alla fall är det ju innehållet jag ska ha.
På första doft strålen hon sprejjade på en lång pappersbit kände jag direkt :
det är ju så här en Sagoalva ska dofta!
Farmor sa att det var bra om jag tog lite på insidan av handleden så kunde vi komma tillbaka senare och köpa den om den fortfarande doftade gott. Precis så gjorde jag när jag köpte min allra första parfym helt själv fast då valde jag mellan två olika. Så Farmor och jag gick i väg och kollade på H&M och lite andra affärer och då och då doftade jag på min handled.
JAPP så här vill jag dofta jämnt och överallt.
Nu har det gått en stund med denna parfymen som vi alltså köpte ( farmor sponsrade en stor del och har även köpt mig deoderaten till den nu ) och jag har spejjat mig ned till halva flaskan redan. Den doftar så milt att det är ingen risk att någon storknar när man kommer in på bussen.
Vad doftar jag ?
Jag doftar som en älva som dansar på ängen i dimman en tidig sommarmorgon med en krans av hyacinter och jasmine i håret, jag dansar in bland äppelträden på den mjuka mossan och böjer mig ner och ser den allra vackraste orkidéen av dem alla- vanilj !

Doft noter
Toppnot : mossa, äpple och cyklamen
Hjärtnot : vatten-ackord, hyacint och jasmin.
Basnot :sandelträ, amber och vanilj.
Mer om doften
Den doftar mycket av äpple och hyacint, faktiskt lite nektarin också men det ska den ju inte enligt noterna- men det tycker jag ändå .
Ingredienser
Alcohol Denat., Aqua (Water), Parfum (Fragrance), Ethylhexyl Methoxycinnamate, Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate, Propylene Glycol, Methylparaben, Benzyl Salicylate, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde, Butylphenyl Methylpropional, Alpha-Isomethyl Ionone, Benzyl Benzoate, Hexyl Cinnamal, Linalool, Citronellol, Limonene, Hydroxycitronellal, CI 60730/Ext. Violet 2, CI 14700/Red 4.

Pris
Stax under 400 kronor gav vi 
Mer av mina åsikter
Den här parfymen är mycket mildare i doften än mina tidigare så därför är den kanske inte så dryg för jag vill gärna känna min doft så det blir att jag sprejjat på mig flera gånger om dagen så ekonomiskt var inte detta något bra val. Men den doftar jättegott !

Rekommenderas
Ja det här kommer nog vara min favoritparfym ett tag framöver, jag ska bara lära mig att ta lite mindre fast jag vill så gärna känna den doften över hela mig !
Den där lite söta doften som stannar kvar på huden är helt underbar !





---------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.