Populära inlägg

måndag 1 oktober 2012

Sagoalvans super filmtips! Romantisk och superbra/ Sagoalvan


Letters to Juliet - Mitt höst filmtips när du vill bli varm inombords! 

Åh vilken varm och kärleksfull film ! Direkt vi kollat klart sa jag- den filmen vill jag se igen, så det har jag. I helgen har jag sett denna underbara film 2 gånger och jag kommer med säkerhet se den även en tredje gång. Den här filmen får en att tro på att det finns kärlek. Jag tycker också att skådespelarna är helt outstanding- vilka otroligt bra rolltolkningar. Jag bara sväljs ned i ett duntäcke och kramas om. Visst att det finns vissa scener som gör att det känns som man målas med eld, men då grät jag lite och elden slocknade.
Egentligen ska man väl inte hylla en film för mycket för då kan det ju bli lätt att de som ska se den får alldeles för stora förväntningar, men det är ingen risk- filmen är verkligen SÅ bra!
Jag tycker allt i filmen är bra, även musiken är underbar och andra gången jag ser filmen kan jag inte låta bli att sjunga lite. Miljöerna är vackra, särskilt de som spelas in i Italien, i Verona men även på landsbygden där en sammetsfilt prydd med diamanter är en enastående vacker stjärnhimmel.
Se filmen och var beredd på att bli förtrollad, även den mest skeptiska om kärlek kommer tro på kärlek(har själv varit lite skeptisk ett tag, men efter den här filmen är jag hoppfull).
Fakta om filmen

Min mamma har köpt den i en mataffär. Men den går såklart att köpa även på internet. ( ex Cdon.com för 59 kr, oktober 2012).
År: 2010
Spellängd: 101 minuter
Genre : Romantisk komedi
Åldersgräns : Barntillåten
Regissör: Gary Winick
Författare : Jose Rivera och Tim Sullivan
Skådespelare 
Amanda Seyfried -Sophie
Gael García Bernal -Victor
Christopher Egan -Charlie
Vanessa Redgrave -Claire
Franco Nero -Lorenzo Bartolini
Handling

Sophia åker med sin fästman till Italien där han blir väldigt upptagen med inköp till sin restaurang som snart ska öppna. Sophia bestämmer sig för att se lite sevärdheter själv och hittar Juliettes (Julia i Romeo och Julias Shakespeare ) house och blir nyfiken på var breven tar vägen och hon följer därför efter en kvinna som tar ned dem från väggen.
Då Sophias fästman inte har någon tid över för henne följer hon med kvinnan och tar ned brev nästa dag. Då ramlar en sten ut och bakom tenen sitter det ett 50 år gammalt brev som Sophia vill besvara. Sophia besvarar brevet och nu nystas en 50 år gammal kärlekshistoria fram. 
Övrigt

Jag tycker inte att det är jätteviktigt att man kan historia eller litteratur för att se filmen men visst kan det vara bra att ha hört att Julia och Romeo är skriven av William Shakespeare och att han kom från England, annars kan man missa lite kul men jag tror de flesta vet det.
Om man vill kan man faktiskt åka till ”Juliet's House” =Casa di Giulietta det ligger på Via Cappello, vid Piazza delle Erbe i Verona och sätta upp sitt eget kärleksbrev eller kanske en fråga till Julia på väggen. Många kärlekspar kommer tydligen även hit för att se balkongen.
Rekommenderas

Ja och se den gärna många gånger, man blir varm och glad av den !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.