Populära inlägg

torsdag 27 november 2014

Crazy väder- använd reflex!!/ Sagoalvan

Igår var nog det mest CRAZY väder jag någonsin varit med om.

Det var jobbigt för ens sikt var så extremt låg. Det var faktiskt riktigt läskigt att köra EU-moppe i mjölkaktig vit dimma. Jag är glad att jag har vinterdäck på moppen nu för en kompis berättade att det var lite halt med men det märkte inte jag.

Jag vet inte om det hände mer trafikolyckor i Stockholmsområdet i går men det vore ett under om så inte var fallet för sämre har jag aldrig varit med om.

ALLA borde verkligen se till att ha reflex på sig. Tänk bara på stackars busschauffören som inte ens ser förrän han är nästan framme vid busshållplatsen om det finns några där eller inte. Och när man ska gå över vägen är reflex ett supermåste! Även när man står vid en upplyst väg syns man dåligt i kanten.

Jag har börjat övningsköra och igår kväl li dimman tog vi en lång tur till COOP för att köpa billigt vetemjöl, Kungsörnen för bara 6,90 gjorde min dag superglad för jag ÄLSKAR att baka särskilt nu när det snart är JUL. Jag har faktiskt redan hunnit med att baka pepparkakor som redan ligger i tryggt förvar i min och min pojkväns mage.

Det jag märkte under övningskörningsturen var att dimman låg som ett tjockt täcke runt bilen och pappa sa att jag får sätta på dimljus- oj vilken knapp är det liksom! Jag hittade den dock tillslut- det tycker jag är jättebra med att övningsköra med pappa han låter mig tänka själv och jag får verkligen focusera på bilkörningen. Nuförtiden fr man börja övningsköra redan när man fyller 16 år med personbil men det är en del krav först. Pappa var jättesmart när jag skulle ta EU-moppe körkort skaffade han även körtillstånd för personbil, sedan har vi varit på kurs genom en körskola i stan för att han skulle kunna övningsköra med mig.

Det kommer bli en del plugg för att kunna ta körkort, däremot är riskettan enkel- bara man är där hela den obligatoriska tiden och lyssnar på det de säger så skriver de in att man gått den.

Så för att summera det viktigaste angående vädret igår : Ha reflex på Er, ALLA ! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.