Populära inlägg

fredag 5 december 2014

Blå tårta!/ Sagoalvan

Hej jag är van med att säga vad jag tycker och det tycker jag är en bra egenskap. Om jag vill tipsa om någon ny produkt som jag exempelvis gör på Ciao.se Här kan ni se mina recensioner där som nu kommit upp i svindlande över 1 miljon läsare på några år:

http://www.ciao.se/Medlem__Sagoalvan_5310079

Det är inget jag gör för pengar för man får ynka 5 öre / betyg som en annan medlem sätter på ens recension utan jag gör det för att andra ska få veta vad jag tycker om olika produkter, exempelvis en parfym eller ett hotellrum.

Jag har inte direkt pratat politik förut. Oh det har nog mest med att göra att min röst inte har direkt varit så viktig förrän NU. Jag har insett att jag som många andra ungdomar kommer att få rösta i nyvalet Sverige ska göra i mars 2015. Ett nytt val till riksdagen för att socialdemokraterna inte fick igenom sin budget.

När jag åt denna tårta gick mina tankar direkt till moderaterna trots att den inte hade något med dem att göra eftersom vi firade min pojkväns födelsedag. Men jag tycker att Moderaterna bör fira med tårta redan nu det är inte ofta man får en andra chans liksom. Som jag förstått var det så länge som 1958 vi hade nyval i Sverige.

Precis som i tidigare val har man möjlighet att förtidsrösta på bibliotek och det kommer jag göra för det känns absolut smidigast. Förtidsröstningsperioden kommer vara kortare än tidigare val och bara ske 10 dagar innan valet och fram till valet. Fast eftersom jag redan vet att jag vill rösta på Moderaterna känns inte det som ett problem.

Nu kanske ni som läser undrar varför just jag tänker rösta på Moderaterna och frågan är faktiskt enkel. Jag tycker precis som Moderaterna i frågan om hur man ska tänka angående ungdomar och jobb. Moderaterna vill nämligen ha en lägre arbetsgivaravgift för de företag som anställer ungdomar och det kan väl alla räkna ut vad för effekter det får på just mig som ungdom. Jag har möjlighet att få jobba och få arbetslivserfarenhet. Jag är inte ett dugg intresserad av att vara arbetslös!

OM man jämför Socialdemokraterna och Moderaterna i frågan om arbetslöshet vill alltså Moderaterna att fler ungdomar ska få jobb. Visst att statskassan går miste om några kronor för att företagen inte behöver betala lika hög arbetsgivaravgift men om man ser på det riktigt krasst kan Socialdemokraternas borttagande av arbetsgivaravgift betyda att företagen faktiskt inte anställer någon.

Sedan undrar man ju lite var Socialdemokraternas pengar till allt ska komma i från exempelvis 25 miljarder till skolan det är 20 miljarder mer än Moderaterna och sedan vill socialdemokraterna höja ersättningen för de som är arbetslösa- varför? Om inte skatterna i Sverige var så höga skulle alla ha råd med en inkomstförsäkring istället som skulle ge högre lön om man blev arbetslös.

Jag hörde mamma och pappa före valet frukta för att Socialdemokraterna skulle införa någon gammal fastighetsskatt och det skulle inte bara vara villor som skulle drabbas av den utan alla bostäder. NU verkade det inte bli så men då kom nästa sak de pratade om och det är hur lånen kommer påverkas om Socialdemokraterna får sin vilja igenom och det är att ta bort räntesubventionen på 30 % som man nu slipper betala för sina bolån. OM det sker kommer det vara ÄNNU svårare att flytta hemifrån för mig eftersom de förslag de har redan nu om att amortera ner nya ån till 50 % kommer ge rätt stor merkostnad.

Vem får rösta i nyvalet?

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostratt/rostratt/index.html

Här står att läsa att ALLA som fyllt 18 år på valdagen får rösta

Jag tänker rösta på Moderaterna!!
.

   






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.