Populära inlägg

fredag 5 december 2014

Julklappstips= Ticket to ride, "brädspel" / Sagoalvan


Ticket to Ride, brädspel /familjespel ålder 8+ till 100 år !

Först när jag fick spelet i julklapp tänkte jag att det såg rätt trist ut trots att det stod årets spel 2004, men sedan på Sportlovet hade vi tid över och alla i familjen var med och spelade, sedan spelade jag flera gånger till, man kan spela 2-5 deltagare och på spelets baksida står att åldern 8+ är lämplig och det kan nog stämma för spelet är lite klurigt och man måste tänka lite. 
Det tar inte jättelång tid att spela lite mer än en halvtimme, det beror lite på hur snabb varje deltagare är med att bestämma vad som han/ hon vill göra på sin omgång. Man har tre val varje gång det är ens tur :
1) Tag 2 tågkort
som man väljer av 5 som man ser, eller så tar man ett av de man ser vänder upp ett nytt tågkort och bestämmer om man ska ta det eller ett av de andra som syns eller ett från högen så man då famlar i blindo för det kortet kan man inte se.
Kort som finns är lila tågvagnar, blå tågvagnar, vita tågvagnar, svarta kolvagnar, vita tågvagnar, gröna tågvagnar, röda tågvagnar och lok. Loken är jokrar och gäller vilken tågvagnsfärg som helst,
eller
2) Tag 3 biljettkort och spara minst en av biljetterna.
Problemet med biljettkorten är att när någon bara har 2 tågvagnar kvar att placera ut är spelet slut och sitter du då på en ogjord biljett får du gå biljettens steg minus! Så när jag har valt mellan 3 nya biljettkort har jag kollat vart jag redan gått och behållit bara en biljett nära där jag gått så att jag hunnit gå även den biljetten. Man får ändå 3 biljetter i början av spelet och de räcker väldigt långt att gå dem. Jag har aldrig lyckats gå mer än de 3 man redan får plus denna extra. Obs kom ihåg att av de 3 behöver du bara behålla ett kort- och du MÅSTE alltså behålla minst ett av dem samt att biljetter som du inte gått när det är slut får du backa.
eller
3)
Lägga tågkort.
Här finns en uppsjö av metoder men saken är att man måste nå fram mellan två städer när man lägger tågkort. Varje sträcka mellan två städer har olika färger och på vissa ställen finns det möjlighet att välja vilket spår, det ena spåret kan vara gult och det andra rött. Från början får man 4 tågvagnar på handen och kan alltså redan första gången det är ens tur titta på någon av de 3 tågbiljetterna man har fått och se om man kan börja dra sin biljettsträcka.
OM man väljer att gå på grå sträcka måste man ha en och samma färg hela den grå sträckan när man lägger ut. Eller ta hjälp av lok korten som är jokrar och ger dig vilken färg som helst. Så ska du gå en lång sträcka på grå, exempelvis 5 grå mellan två städer kan du använda 3 blå och två lok, eller 5 blå såklart.
När jag har spelat har jag tyckt att det varit lättast att titta igenom hela biljetten jag ska åka och sedan försöka spara ihop åtminstone 2 av sträckorna innan jag börjat lägga, man får bara lägga en sträcka i taget och ibland kan det vara bra att bli lite ivrig så att ingen annan lägger där man tänkt lägga. Många städer går det att gå åt olika håll till men eftersom man har begränsat antal tågvagnar lite över 35, tror jag räknade dem till 38 en gång så är det bra om man försöker få med två biljetter med att bara förlänga åt olika håll.
Hur räknar man poäng ?

Runt ramen av spelet finns en bana som går mellan 1-100, när man kommit över 100 fortsätter man bara runt 100 och upp på 1,2,3,4,5,6,7,8 igen. Poäng får man när man lägger tågkort så att man kan lägga ut sina tågvagnar som har samma färg som sin poängmarkörplupp. Olika sträckor ger olika poäng, ju längre sträcka ju fler poäng.
1 Tågvagn mellan exempelvis Nashville och Atlanta ger 1 steg framåt
2 Tågvagnar mellan exempelvis Dallas och Oklahoma city ger 2 steg framåt
3 Tågvagnar mellan exempelvis San Fransisco och Los Angeles ger 4 steg framåt
4 Tågvagnar mellan exempelvis Denver och Kansas City ger 7 steg framåt
5 Tågvagnar mellan exempelvis Miami och Atlanta ger 10 steg framåt
6 tågvagnar mellan exempelvis st Louis och Pittburgh ger 15 steg framåt
Sedan när man lyckats dra hela sin biljettsträckning får man gå de antal poäng som står på biljett kortet , ex 
New york – Atlanta 6 steg
Seattle – los Angeles 9 Steg
Montreal- New Orleans 13 steg
Vancouver- Santa Fe 13 steg
Chicago- New orleans 7 steg
San Fransic- Atllanta 17 steg
Så det är alltså beroende på hur långt man ska som ger hur många steg man får sedan när biljetten är avklarad.
Glöm inte att om du har en biljett kvar på slutet som du inte lyckats gå får du gå de antal poäng som står längst ned i hörnet på biljettkortet minus.

När slutar spelet ?

Spelet slutar när en person bara har 2 tågvagnar i plast av sina cirka 38 kvar, den personen lägger och sedan får alla göra en gång till och den personen med 2 tågvagnar lägger igen och det är slut. Eftersom man går runt banan med runda pluppar i sin tågfärg vet man redan på ett ungefär vem som vinner. Det som är kvar att kolla är om någon har ett biljettkort kvar som den inte lyckats med då får den gå de antal steg bakåt.
Spelets innehåll

Karta, vår är på USA (bra sätt att lära sig städer i USA).
240 tågvagnar
110 tågkort
30 biljettkort med biljettsträckor som ex.:
1 översiktskort
5 poängmarkörer i trä
1 regelhäfte
För spelare från 8 + 
Antal spelare : 2-5
Tid 30-60 minuter , ju fler gånger man spelat ju fortare går det för när man väl börjat fatta hur allt fungerar behöver man inte tänka lika länge vad man vill göra på sin tur.
Spelet kostar runt 300 kr
Övrigt

Jag tycker att spelet är jättekul och jag vill gärna rekommendera andra att köpa det eftersom det ser trist ut men är väldigt kul. Tydligen ska spelet vara lite inspirerat av Jorden runt på 80 dagar. Jag tror att om vi haft det här spelet i högstadiet hade jag lätt lärt mig alla dessa städer i USA eftersom det är så kul att spela. Jag tycker att det vore kul om skolor och fritidsgårdar köper in det här spelet. Jg har hört att det finns andra geografikartor med Ticket to Ride så det önskar jag mig helt klart i present!
Rekommenderas

Ja och eftersom man kan vara så få som 2 är det perfekt att ta fram när som helst tycker jag. Jag har nu spelat spelet flera flera flera gånger och det är riktigt rikitigt roligt! Det är lite som att ta en resa i USA- faktiskt jättekul ! Här är en bild jag fotat från när vi spelat Ticket to ride : 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.