Populära inlägg

måndag 8 december 2014

Boktips från Sagoalvan, 50 nyanser av honom

***
50 nyanser av honom

Jag gillar att läsa böcker, jag har märkt att det blir lättare att koppla av och sova efter att jag läst en stund. Jag är faktiskt inne på triologons 3:e bok av dessa av E L James, som är en pseudonym för Erika Leonard. Det blev lite krångligt eftersom jag visste detta då jag skulle leta efter boken. Men då jag ju skulle ha letat på James så hittade jag den inte utan var tvungen att be om hjälp.
Alla har ju hört vad detta är för slags bok. Och jag tror aldrig jag hört så olika åsikter om boken(mest från media). Sedan undrar man ändå lite de som är så jättekritiska mot boken tror att den handlar om en kille typ i svart huva som totalpiskar sina underlydande- mer fel än så kan man inte ha! Tycker de borde läsa HELA trilogin innan de uttalar sig.
Måste väl säga att jag inte är supererfaren men inget av det de gör i boken är skrämmande hemskt tycker jag. Snarare fantasiframkallande och intressant. 
Att boken har S/M inslag är ju för att förklara vem mannen Mr Grey tidigare var, vad han gjorde och man får ingående med Miss Anastasia se hans lekrum genom hennes ögon.
Visst är det mycket makt i boken- men kärlekens makt är störst, och hade inte boken haft en 2:a och en 3:a skulle man gå miste om så mycket kärlek.
Lite fakta om boken

År 2012
Författare James, E L ( vilket är en pseudonym som jag skrev ovan men ska ni leta efter boken är det på James man ska leta)
engelsk titel : Fifty shades of Grey ( Mannen heter Mr Grey i boken) 
svensk titel : 50 nyanser av honom
(Bok 2 heter 50 nyanser av mörker )
(Bok 3 heter 50 nyanser av frihet- det är den jag läser just nu ) .
Förlag Norstedts
ISBN-139789113047287
Sidor 556
Storlek 137x32x210
Kan vem som helst läsa boken ?

Ehh nej den bör nog ha en 15 års åldersgräns då en del är rätt ” porrigt”.
Sedan är det bra om man är duktig på svenska. På många sätt kan man ju hänga med av sammanhanget. Och jag älskar egentligen böcker som ökar på mitt ordförråd. Här är ett ord jag fått av de 50 nyanser böckerna :
Sardonisk =
bitter, hånfull, frän, nedlåtande, ironisk, spotsk, överlägsen, arrogant
Och i övrigt gillar jag hur författarinnan blandar exempelvis den i denna boken väldigt långa regellistan Mr Grey förser Anastasia Steele med. Man får även veta vad de äter
Och ibland blandas texten med mail konversation mellan Mr Grey och Anastasia. Väldigt bra författargrepp tycker jag som hela tiden gör texten levande och flytande.
Jag gillar även miljöbeskrivningar och ofta får man till och med veta exakt vad en person har på sig för kläder. Allt är målande och lätt att se framför sig.
Jag gillar också när författarinnan i kursiv still mitt i en dialog låter oss få ta del av Miss Anastasia Steeles tankar. Och jag bara älskar hennes inre gudinna som gör allt från konståkningsskriskors hopp till fnyser åt Anastasia!
Handling i boken

Miss Anastasia Steele, Anas kompis blir sjuk och då får hon i hennes ställe åka ut på en intervju. Intumlande på Seattles rikaste och snyggaste ungkarlskontor finner hon sig senare ställa frågor som Kate skrivit. 
- Är ni Gay herr Grey ? , ja det skulle säkert fånga många män att övertyga om annat!
En dag kommer Mr Grey in på Anas extrajobb och handlar av henne.
Aldrig kunde han tro att Ana är oskuld och mitt i allt virrvarr av hans uppväxt som adopterad och nu multimiljönär verkar han ha hittat den flicka han skulle kunna kalla flickvän. Han har aldrig haft någon offentlig flickvän så frågan om han var gay var ju ändå rätt träffande.
Hur ska det gå – kommer de ses igen?
Övriga tankar

Boken är väldigt omtumlande, och jag brukar inte gråta när jag läser böcker men i den här grät jag åtminstone en gång. På något sätt vill man ju alltid att bara kärleken finns så ordnar sig allt. 
Rekommenderas

Ja absolut !
Detta är bok 1 i trilogin

Nummer 2 heter :
50 nyanser av mörker

och bok nummer 3 den sista i Triologin heter :

Femtio nyanser av frihet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.