Populära inlägg

måndag 1 december 2014

Väldens bästa julkalender är : TROLLTIDER !! / Sagoalvan

Trolltider
Trolltider sändes som tv-julkalender i december 1979, gick som TV repris 1985,1994.
Regi : Christina Lagerson
Manus av Maria Gripe och Camilla Gripe.
Musik Lasse Dahlberg
och Björn Isfält
Texten till musiken skrevs av 
Britt G Hallqvist och Camilla Gripe
Katogori : Barn- & familjefilm
Speltid 6 timmar 33 minuter ( Dubbel DVD )
Barntillåten
Svenskt tal
Regionskod 2 
DVD
4:3 format
Vårt Inköpspris 249,50

Det är 24 avsnitt. Varje avsnitt börjar med att man får se den lille vätten göra små spår i snön.
Han syns inte alls- han är osynlig! Man kan ju tänka att man ska spola förbi det när man sett en 12 avsnitt i alla fall men inte jag. Jag gillar tanken av osynliga små vättar som gör gott ibland oss, fast han inte syns så mycket. Han gör inte heller så mycket väsen av sig. Visst han kan bli lite butter när hans uppskattning jämt uteblir- och nog blir han rosenrasamde när någon stjäl av honom.
De livfulla färgstarka figurerna

-
.
Vätten
Som jag nämnde går han osynlig omkring på gården och hjälper människorna, och varför skulle det inte kunna finnas en liten Vätte vid varje hem. En som kollar djuren och håller ett extra öga över allt. Jag gillar tanken ! Min mamma köpte en mini liten tomte med grå hätta i keramik och ställde honom utanför vår dörr. Varje dag i vinter fick jag borsta av honom lite. Han står fortfarande där ute men nu har mamma ställt honom under trappan. Hon är ju uppväxt med Trolltider- sett dem alla gånger på TV och sedan köpt DVD och tittat på den igen och igen med mig. Så jag antar att man inte kan tröttna på Trolltider.
Vätten har även en specialstickad mössa och det är den han vrider på för att bli osynlig.
Trollen
Jag minns 4 olika troll från serien .
Det är systrarna Tova och Kleva- de byter namn till Daisy och Gloria
Den ena systen är timid och blyg , medan den andra är raka motsatsen. Som den oblyga kaxiga ser vi Eva Rydberg ( jag har sett tidigare Tv inspelning med henne som clown på Circus )
Daisy ( den blyga ) bryr sig om allt och alla. Hon värnar om varje väsen i hela skogen.
Hon är gullig men vågar inte riktigt så mycket, tassar helst bakom sin syster Gloria
Gloria hon vågar hon- hon stjäl till och med Vättens osynlighetsmössa !
Det är Kotte ( Mamma kallar honom Olyckan från någon tv serie hon såg som ung )
Kotte är väldigt barnslig. Han sjunger lite på en sång ” jag är hjälte …”
Det är Gorm, det lite större trollet som med sina grånade hår vill bestämma över alla.

Féen Dorabella som spelas av Siw Malmqvist, hon kan prata med en sockerslen tunga
Hon har vacker skir klänning och är en sinnebild för alla féer.
Med sitt vackra spö sprider hon glädje. Jag gillar verkligen féen och jag tycker att de har alldeles för många avsnitt utan Dorabella, den vackra féen. Visst Siw Malmqvist är fortfarande med i avsnitten men som en kraxande blandning av Mara- jag personligen hade velat se mer av den sockersöta, skönsjungande féen Dorabella med de långa ljusa håret böljande ned för axlarna. När jag ser henne får jag en känsla av när jag reser mig från soffan för att hämta en kopp té följer mig en känsla av fallande rosbladsglitter bakom mig. 
Häxa
Mara verkar arg och bitter. Hon är alltid på tvären och sur.
Hon skriker och kraxar men mantycker mest synd om henne.
Häxor, i allatider har man gestaltat häxor som onda så även här.
Nu har det tackooch lov kommit ex Sabrina tonårshäxan som inte är ond.
För var verkligen de ursprungliga häxorna onda- var de bara inte förgångare till vår tid apotekare.
Men alla har något gott i sig – så även Mara.

Rollista

Eva Rydberg - Kleva alias Gloria
Birgitta Andersson - Tova alias Daisy
Ted Åström - Kotte
Stig Järrel - Maktmästare Gorm
Lena-Pia Bernhardsson - Häxan Mara alias Dora / mamman i huset
Siw Malmkvist - Fen Dorabella alias Marabella
Håkan Serner - Vätten
Sigge Fürst - Bergatrollet
Pernilla Glaser - Ulrika, dottern i huset
Roland Lindmark - Pappan i huset

Om trolltider
Trolltider är en fantasifull histora som andats liv i sagoväsen, jag har blivit så stor nu att jag inte längre följer julkalendern men denna kan jag se nästan i ett sträck ( man måste gör paus för att äta- den är 6 och en halvtimme lång- men passar alldeles utmärkt en regning dag ! )
Denna julkalender behöver man inte alls se på julen och sanningen att säga är det väldigt få jul inslag i den. OM jag hade sett den som julkalender hade jag kanske blivit lite besviken.
Jag vill ha glittrande julgranar, julklappar med glitterströssel, änglar i fönstrena, Amaryllis och hyacint- och sådant är det inte mycket av… Räknas Lussebullarna de åt vid sin solsång ?

Solsången från Trolltider, då jag spelat DVD fram och tillbaka för att lyssna
Garanterar jag inte att texten är helt korrekt skriven.
”Sol sol vi har längtat
Många långa och futtiga dar
Kurande trista i mörkret
Var gömmer du dig ’var
Sol sol våra hjärtan ska stå öppna som blommor för dig
Ögon som spanat ur grottor vill dricka ljus från dig
Sol när ska du stiga över
Berget där skuggorna går
När ska du ta oss i famnen…
Denna sång blev det ramaskri om och många frikyrkliga gjorde sin röst hörd med hur kan man låta hedniska riter inblandas i julen. Jag tycker man inte ska vara så trångsynt och istället se Trolltider som den saga den är. Och ska man klaga på trolltider ja då kan man väl lika väl sparka ut Jultomten ?
Övrigt att tänka på- ej för hörselskadade
Då vi har vänner med hörselskada reagerade jag på något verkligen anmärkningsvärt- min film kan man inte välja svensk text i. Kanske dags att göra en ny produktion med både Svensk text och även kunde det väl komma en skiva där en teckentolk tolkar texten ! Det finns alltså jättemånga som går miste om denna fantastiska film !

Slutligen
Det finns en andemening i filmen och det är: ”att alla är viktiga att alla behövs”- och den tanken tycker jag man ska ta med sig efter man sett filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.